Coöperatieve bank NewB lanceert betaalkaart en stelt zich voor aan het grote publiek

De nieuwe Belgische coöperatieve bank NewB lanceert een betaalkaart en voert voor het eerst campagne sinds ze een banklicentie verkreeg. Het mooie is dat echte NewB-coöperanten hiervoor hun stem en gezicht uitleenden. "Met deze campagne willen we duidelijk maken dat NewB niet enkel een mooi project is, maar als bank bestaat en leeft."
NewB – de eerste nieuwe Belgische bank in meer dan vijftig jaar die het levenslicht ziet – behaalde vorig jaar een banklicentie, nadat ze erin was geslaagd 35 miljoen euro op te halen bij particulieren, maar ook ngo's en organisaties uit het maatschappelijke middenveld (waaronder BioForum Vlaanderen), vakbonden en universiteiten deden een duit in het zakje. Kantoren heeft de bank niet. Alles gebeurt online.
Sindsdien lanceerde de bank al een reeks producten, maar dat bleef redelijk onder de radar. Zo openden de eerste coöperanten hun bankrekening in november 2020, in volle coronacrisis. De introductie van de nieuwe betaalkaart is nu het uitgelezen moment voor de ethische en duurzame bank om uit de schaduw te treden en zich voor te stellen bij een breder publiek.
Nieuwe betaalkaart
In juli begon NewB haar bestaande bankklanten uit te nodigen om hun kaart te bestellen. Vandaag zijn er al meer dan 5.000 NewB-betaalkaarten in omloop. Met de kaart vervolledigt de coöperatie haar aanbod dat al een zicht- en spaarrekening, groene leningen en verzekeringen telde.
Net als voor de zichtrekening werkt NewB met een vrije bijdrage. Klanten kiezen zelf hoeveel ze maandelijks betalen voor de kaart in de wetenschap dat zij zelf eigenaar zijn van de bank en dat de kosten voor NewB ongeveer 2 euro per maand bedragen voor de zichtrekening en 3 euro voor de kaart.
NewB laat van zich horen
Vanaf eind september en gedurende een groot deel van de herfst zal je NewB onder andere horen op de radio en de affiches tegenkomen in de Belgische treinstations. "Om bankieren echt voorgoed te veranderen, is het van belang dat we meer mensen inspireren om de stap naar NewB te zetten, niet alleen als coöperant, maar ook als klant," zo klinkt het.
En jij kan natuurlijk ook helpen: NewB heeft veel van haar bekendheid te danken aan mond-aan-mondreclame. Word coöperant of klant en praat erover met je omgeving.
Bron: New B