Helft Vlamingen is overtuigd dat vegetarisme zal toenemen
Vegetarisch eten zit in de lift, dat kun je ook opmaken uit het laatste tweejaarlijkse rapport van de studiedienst van het Departement Landbouw en Visserij. De laatste decennia is er een gestage afname van de vleesconsumptie. Onze campagne Verrassend Veggie pikt in op deze trend en wil iedereen aanmoedigen om 's wat vaker vegetarisch te eten of om plantaardige producten uit te proberen.
Het nieuwe Landbouw- en Visserijrapport zoomt deze keer sterk in op de consument. Wat eet de Vlaming? Wat zijn de voedseltrends?
Uit de Voedselconsumptiepeiling van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid blijkt dat de Vlaming gemiddeld 2,8 kilo voedsel en dranken consumeert. We eten per dag gemiddeld 128 gram aardappelen en deegwaren, 155 gram brood en graanproducten, 148 gram groenten, 189 gram fruit, 171 gram melk en calciumverrijkte sojadranks, 27 gram kaas, 104 gram vlees en 24 gram vis. De restgroep die we beter links zouden laten liggen (gesuikerde dranken en alcohol, snoep en gefrituurde snacks) is met 563 gram per dag goed voor een vijfde van de totale inname.
16% is flexitariër
Het rapport stelt verder dat er de laatste decennia een gestage afname van de vleesconsumptie is in het Westen. De gemiddelde Belgische vleesconsumptie nam in de periode 2005-2014 met 12% af tot 57,8 kg of gemiddeld 0,9 kg minder vlees per jaar. In een enquête bij duizend Belgen op vraag van Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) (2016) blijkt dat 16% van de Vlamingen flexitariër is en meerdere keren per week geen vlees eet. Brussel heeft met 19% de meeste flexitariërs. Een op de twee Vlamingen geeft aan dat hij minder vlees wil eten en meer dan de helft is overtuigd dat vegetarisme enkel zal toenemen in de toekomst.
De eigen gezondheid is met 60% de belangrijkste reden bij niet-vegetariërs om vaker vegetarisch te eten, milieuoverwegingen komen op de tweede plaats (45%), nieuwe smaken ontdekken en dierenwelzijn is bij 37% een motivatie.
Bij de Vlamingen verwacht 81% dat ieder restaurant een vegetarische optie op de kaart heeft staan. Onze campagne Verrassend Veggie pikt in op deze trend.
Biologische producten zijn in opmars omdat mensen dit gezonder, lekkerder en milieuvriendelijker vinden.
Trends
Ondanks het succes van de korte keten gebeurt nog altijd de helft van alle verse voedingsaankopen in de grote supermarkten. Het succes van deze ‘convenience stores’ heeft te maken met onze drukke levensstijl, de veranderende samenstelling van gezinnen en de verouderende bevolking. Tezelfdertijd gaan consumenten steeds vaker op zoek naar ‘natuurlijk’ voedsel dat bij voorkeur gemaakt is van lokale ingrediënten. De rechtstreekse verkoop van boer aan consument, bijvoorbeeld via hoevewinkels of voedselteams, verkleint de kloof tussen beiden. Biologische producten zijn in opmars omdat mensen dit gezonder, lekkerder en milieuvriendelijker vinden.
Bron: Vilt - Landbouwrapport vertrekt vanuit perspectief consument