Portret: “Gezondheid zit als biowinkel dichter in ons DNA."

13.05.2020
202005 Sequoia Sfeerbeeld
Foto's en video: Sequoia

De Brusselse winkelketen Sequoia is niet verbaasd dat hun biowinkels sinds corona een breder publiek aanspreken. Het feit dat veel mensen opnieuw meer tijd nemen om te koken, hun eigen brood beginnen bakken zit als biowinkel dichter in ons DNA. Middenin de crisis openden ze ook een nieuwe winkel in Elsene.


Sequoia telt sinds kort 11 biowinkels in de omgeving van Brussel. Al van bij het begin voerden ze  maatregelen in om besmetting met het coronavirus tegen te gaan: wasbare mondmaskers voor hun verkopers, overal handgels, plexiglas aan de kassa’s…  Laurent Verheylesonne, marketingmanager: “Ik wist meteen dat deze crisis een intense sprint zou worden, gevolgd door een marathon. We moesten elkaar snel beschermen. Dit reikt verder dan het handhaven van onze verkoopcijfers, het gaat tenslotte om de gezondheid van ons personeel en van onze klanten.”

GEZONDHEID BOVEN ALLES

Je kan nooit meteen op alles voorbereid zijn. “Tijdens de eerste dagen van de lockdown werd het plots druk in onze rustige winkels en echt hectisch in onze stadswinkels. Vaste klanten kwamen in plaats van 2 à 3 keer per week nog maar wekelijks hun boodschappen doen, maar ze kochten dan wel bijvoorbeeld 5 kilo bloem ineens. Onze compacte kassa’s waren daardoor te klein: ze zijn niet op die grotere hoeveelheden voorzien.”

“Onze traiteursafdeling hebben we moeten herbekijken. Kaas wordt zoveel mogelijk voorgesneden en verpakt. Losse granen, noten, pasta, gedroogd fruit, snoep... worden afgewogen door ons winkelpersoneel. In plaats van Zero waste kiezen we voorlopig voor Zero risk.”

Sequoia besloot om zijn klanten extra veel ruimte te geven. Ze gingen verder dan de 1 klant per 10 m²-regel die geldt in supermarkten. “We hebben veel geïnvesteerd in extra personeel dat ervoor moet zorgen dat de regels worden nageleefd. Zo willen we vermijden dat veel mensen tegelijk winkelen. Gelukkig konden we de wachtrijen beperken. Dankzij het mooie weer vonden mensen het niet eens zo erg om buiten aan te schuiven.”

De klanten hebben een leerproces doorgemaakt. “In het begin hadden we mensen die argwanend stonden tegenover zoveel maatregelen voor ‘een griepje’. Enkele weken later kwamen ze vertellen: het is goed dat jullie er snel mee begonnen zijn.” 

Dit reikt verder dan het handhaven van onze verkoopcijfers, het gaat tenslotte om de gezondheid van ons personeel en van onze klanten.”

Bekijk de video.

HET DNA VAN BIOWINKELS

Telkens als er een crisis is, stijgt de populariteit van de biowinkels. Mensen willen vandaag weten wat ze eten. Wat veilig is, wat gezond is, wat goed voor hen is. Dat het bij deze gezondheidscrisis niet anders is, vindt Laurent niet verwonderlijk. “Het feit dat veel mensen opnieuw meer tijd nemen om te koken, hun eigen brood beginnen bakken… zit als biowinkel dichter in ons DNA. We zijn daar sterker in qua aanbod en service dan de supermarkten. Mensen hechten nu trouwens nog meer belang aan nabijheid en sociaal contact in hun buurt. Ook dat is een troef van de biowinkels.”

Sequoia schat in dat één nieuwe klant op drie zal blijven komen. “We zien dat mensen die af en toe bio kochten nu trouwer zijn aan onze winkels. Ze willen geen risico nemen door hun aankopen te spreiden. Buurtbewoners reageren ook positief op de nieuwe winkelervaring en ontdekken andere producten. Ondanks corona hangt er een ontspannen sfeer in onze winkels en dat is in deze tijden aangenaam.”

Nu gezonde voeding belangrijker dan ooit is geworden, ontstond er bij ons winkelpersoneel al snel een solidariteitsgevoel. Ze wilden open blijven voor hun klanten. “We kregen veel erkenning, plots beseft men hoe belangrijk een persoon achter de kassa is. Bovendien komen mensen niet enkel gezonde, lokale voeding kopen, we zijn ook een informatiekanaal. Elke dag beantwoorden we vragen over hoe je bijvoorbeeld je immuniteit kan versterken…”

"Het feit dat veel mensen opnieuw meer tijd nemen om te koken, hun eigen brood beginnen bakken… zit als biowinkel dichter in ons DNA."
Sequoia © De nieuwe stadswinkel Sequoia in Elsene

FEEST KOMT LATER

Eind april opende Sequoia hun nieuwe stadswinkel in Elsene. Middenin de coronacrisis een nieuwe winkel openen is minder vreemd dan het lijkt, vertelt Laurent: “De huurovereenkomst was al ondertekend, het personeel aangeworven en alle kosten waren gemaakt. Bovendien waren alle betrokkenen bereid om ervoor te gaan.”

Dit keer zou de opening geen groot feest worden met drankjes, hapjes en producenten op bezoek. Alles verliep noodgedwongen rustig, met respect voor alle maatregelen. Laurent: “We openden die ochtend gewoon de deuren. Dat bleek voldoende, want het werd langzaam drukker. Ons team vond het fijn om niet meteen 250 feestvierende klanten over de vloer te krijgen, maar om eerst de tijd te krijgen om hun winkel te leren kennen. Dat was een mooie les voor de toekomst. Het openingsfeest zal uiteraard nog volgen!”

De afgelopen maand zijn veel van onze bestaande ideeën in een stroomversnelling geraakt, besluit Laurent trots: “Drie lokale boeren leveren nu rechtstreeks aan enkele van onze winkels. We houden contact met andere biowinkels en wisselen tips uit rond corona. Dat maakt het ineens ook makkelijk om andere zaken te bespreken. We werken ook in een versneld tempo aan een click & collect-systeem voor online bestellingen. Online bio kan amper volgen, maar ik denk nog altijd dat het ook een ander gevoel geeft om in een winkel producten te proeven, de leverancier in de winkel te ontmoeten… We blijven dus zeker eerst en vooral investeren in de beleving in onze winkels!”

Bron: eigen berichtgeving. 

Lorem ipsum

5 redenen om bio te kiezen

Lekker puur

Groenten uit volle grond, dieren die vrij naar buiten kunnen, brood dat de tijd krijgt om te rijzen. Biologische producten zijn puur en vol van smaak. Ze bekoren door hun kwaliteit en authenticiteit. Dat proef je!

Gezond genieten

Biologische producten zijn de vrucht van een zorgvuldig proces dat start bij een vruchtbare bodem of een gezond dier. Bij de verwerking van biovoeding zijn enkel een beperkt aantal additieven en toepassingen toegelaten. Zo leidt bio tot producten met een zuivere samenstelling en hoge voedingswaarde.

Goed voor het milieu

Met vruchtwisseling, natuurlijke bemesting en biologische bestrijding zorgt de bioboer voor een veerkrachtig ecosysteem dat ons allemaal ten goede komt: proper grondwater, bescherming tegen overstroming, tegengaan van klimaatverandering, natuurlijke beheersing van plagen… Bio gebruikt geen kunstmest, geen gewasbescherming van chemisch-synthetische oorsprong en geen ggo’s.

Vriendelijk voor dieren

Biologische dieren eten voedzaam biologisch voer en krijgen de tijd om te groeien in een ruime zonverlichte stal waar ze vrij naar buiten kunnen. Een biologische veeteler kiest zijn rassen zorgvuldig om het gebruik van geneesmiddelen maximaal te beperken. De dieren - en consumenten - varen er wel bij.

100% toekomst

Een agro-ecologische aanpak biedt ons de beste garantie om de wereld te voeden, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Wie bio kiest, streeft naar een toekomst met tevreden boeren, rijke oogsten en gezonde mensen. Vandaag en morgen, voor iedereen.