Raf Coffee: “Eerlijke koffie met een boontje voor bio”
Toen Raf zijn eigen koffiebranderij opstartte zag hij dat in eerste instantie als een leuke hobby. Alleen sloeg de biologische koffie al snel aan, en het eigenzinnige Gentse merk ‘Raf Coffee’ was geboren. “Mensen waren tijdens corona op zoek naar thuisgeleverde koffie en toevallig had ik een handige webwinkel.”
In een vorig leven werkte Raf Van den Bruel nog als koffie-expert bij Fairtrade Belgium en als bio-adviseur bij de sectororganisatie BioForum, maar sinds 2017 bouwt hij ook zijn eigen artisanale en kleinschalige koffiemerk ‘Raf Coffee’ uit
Uit de hand gelopen hobby
Raf selecteert en brandt de bonen in zijn eigen microbranderij in Gent. “Het merk en de branderij waren in eerste instantie meer een hobby, maar tijdens corona was mijn consultancy-agenda plots leeg. Ik heb me toen meer toegelegd op mijn merk. Dat sloeg aan: mensen waren op zoek naar thuisgeleverde koffie en ik had een handige webwinkel.”
De smaak van de koffie begint bij de selectie van de bonen, en dat is een vak apart. Raf kent de plantages waar de bonen worden geoogst en koopt kleinere volumes koffiebonen aan van een hoge, specialere kwaliteit. “Via mijn eigen netwerk maak ik rechtstreeks afspraken met de coöperaties. Koffie is voor mij ook een vers product: er zit zo weinig mogelijk tijd tussen het branden van de bonen en de levering bij klanten. In mijn webwinkel voorzie ik naast koffiebonen ook gemalen koffie. Die zitten in mooie, beestige blikken die de houdbaarheid garanderen.”
“Mensen waren tijdens corona op zoek naar thuisgeleverde koffie en toevallig had ik een handige webwinkel.”
Boontje voor bio
De koffie is bio gecertifieerd en wordt fair aangekocht bij coöperaties die een sociale en ecologische meerwaarde hebben voor hun regio. “Koffieteelt kan een serieuze milieu-impact hebben, onder meer qua CO2-uitstoot. Consumenten kunnen daar invloed op hebben door te kiezen voor biologisch geteelde koffie. Het echte verschil wordt gemaakt in de teeltwijze van koffie. Maar omdat die ver weg gebeurt, is de verleiding groot om niet daarmee bezig te zijn, maar wel met zaken die maar een beperkte impact hebben zoals branden, verpakking of transport.”
Moet iedere koffieteler dan omschakelen naar bio? Raf: “Ik spring daar heel omzichtig mee om. In veel arme streken is koffie de enige bron van cash inkomsten. Als er zonder enige vorm van ondersteuning omgeschakeld wordt en de productie fors daalt, dan creëer je nog meer armoede.”
"Koffie zal altijd van ver blijven komen, maar dat is niet erg. Koffieteelt is een bron van inkomsten voor miljoenen mensen, en de milieu-impact zit in de teeltwijze en niet in het transport."
‘Deftige’ koffie
Dat hij een kleine, lokale brander is, vindt Raf minder belangrijk dan het feit dat hij ‘deftige’ koffie aankoopt. “Kleine branders vinden soms dat hun label lokaal geloofwaardig genoeg is om zichzelf duurzaam te noemen. Dat is jammer, want de audits die bij controle op bio horen leggen problemen sneller bloot. Lokaal is ook relatief: koffie zal altijd van ver blijven komen. Dat is niet erg, want er leven miljoenen mensen van de koffieteelt, en de milieu-impact zit niet in het transport maar wel in de teeltwijze.”
Koffie is een moeilijk product, want het wordt niet steeds in de meest fraaie omstandigheden geproduceerd. Daarom zoekt Raf kwaliteit in verschillende landen en betaalt hij daarvoor een degelijke prijs. “In Kivu vind je een van de betere koffies in de wereld. Omdat ze daar geen geld hebben voor kunstmest of gewasbescherming is veel automatisch bio. In Honduras zit er dan weer heel veel kennis bij de plantages en werken koffietelers nauw samen met onderzoekers om bio verder te ontwikkelen op basis van de meest geavanceerde technieken.”
Raf ziet de toekomst hoopvol in, dankzij zijn nieuwe branderij. “Ik investeerde als eerste in een speciale filter die de uitstoot van het brandproces proper maakt voor de omgeving, om toch ook op dat vlak mijn steentje bij te dragen. Nu kan ik weer verder groeien.”
Op de website www.rafcoffee.be vind je kritische achtergrondinformatie waarin Raf het hele koffiegebeuren op een no-nonsensemanier benadert.