Bio wint aan populariteit, maar vooral in Wallonië

06.05.2019
Vlam Gf K 2019
Foto: De Dobbelhoeve, Astrid Agemans voor BioForum Vlaanderen.
In categorie

"De Belgen spendeerden vorig jaar 760 miljoen euro aan biologische producten, en dat is goed voor een groei van 15 procent", zo laat VLAM weten. Zij lieten GfK de aankopen van 5 000 Belgische gezinnen opvolgen. De consumptie groeide voornamelijk in Wallonië. De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal, maar dit wordt op de voet gevolgd door de gespecialiseerde biowinkels en de biosupermarkt. 


15% meer bio

In 2018 besteedden de Belgen 760 miljoen euro aan biologische producten, dat was 15% meer dan in 2017. Vlaanderen heeft hierin een bescheiden aandeel van 38%. De Vlaamse bestedingen aan verse biovoeding en biodranken stagneerden op 189 miljoen euro. Dat zijn de voornaamste vaststellingen uit een onderzoek van de bioconsumptie van 5.000 Belgische gezinnen door GfK Belgium. 

De sterke stijging van de biomarkt in Wallonië wordt vooral verklaard door de toename van de biologische verkooppunten en een hogere aankoopfrequentie van bio bij de Waalse consument. 

Volgens BioForum geven de cijfers een tendens weer, maar moeten ze met de nodige nuance bekeken worden: "Die conclusie is niet gebaseerd op omzetcijfers van de Vlaamse winkels, maar op een extrapolatie van het aankoopgedrag van 5.000 Belgische gezinnen. De cijfers geven dus wel een tendens weer, maar moeten ook met de nodige nuance benaderd worden. De opening van een nieuwe winkel in de buurt van een van die gezinnen bijvoorbeeld kan die cijfers beïnvloeden. Ons aanvoelen is niet dat er echt een stagnatie is in Vlaanderen, dat signaal krijgen we niet uit de markt, maar dat het in Wallonië sneller gaat zou wel kunnen kloppen. Er openen meer winkels en er zijn meer bioboeren."

"Bovendien is er in Wallonië meer bio binnen het landbouwareaal zodat mensen er ook sneller mee in aanraking komen. Bio is er toegankelijker. Het consumptiegedrag in Wallonië draait meer om lokaal en seizoensgebonden, bio past daarin. Ik denk dat de link met de consument er sterker is. Korteketenverkoop zit in Vlaanderen in de lift, maar is in Wallonië veel meer ingeburgerd. Wellicht wordt Wallonië ook sterker dan Vlaanderen beïnvloed door de bijzonder sterke bio-boom in Frankrijk. Zowel in Frankrijk als in Wallonië staat de politiek ook sterk achter het bio-project. Hierdoor worden meer middelen vrij gemaakt voor bijvoorbeeld promotie.”

71% koopt weleens biogroenten

Het aantal Belgische consumenten dat op jaarbasis minstens eenmaal een vers bioproduct koopt, blijft met 9 op de 10 kopers op een zeer hoog peil. De kopers van biogroenten zijn veruit de grootste groep. 71% van de Belgische gezinnen kopen wel eens biogroenten. 

De grootste stijging qua bio-aandeel, in de periode 2008 tot 2018, vinden we bij de welgestelde gezinnen met kinderen en bij de tweeverdieners zonder kinderen. Huishoudens met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel, namelijk 1,6%. Deze bevolkingsgroep heeft zijn bio-aandeel wel verdrievoudigd sinds 2008. De introductie en uitbouw van heel wat bioproducten in hard discount liggen hiervoor aan de basis.

Sterkste groeiers

"Binnen de verse voeding is het bio-aandeel in België gestegen van 3,3 naar 3,9%," aldus VLAM. Het marktaandeel van bio in Vlaanderen bleef vorig jaar stabiel waardoor de kloof met Wallonië groter werd. In het zuiden van het land bedraagt dit aandeel ruim 6% terwijl Vlaanderen 2,5% haalt.

Het marktaandeel van bio verschilt wel sterk van product tot product. De cijfers houden rekening met verse voeding, diepvriesproducten en droge voeding (ontbijtgranen, rijst, bier, wijn, ...). De biobesteding van de gemiddelde Belg bestaat voor 40 procent uit aardappelen, groenten en fruit (AGF)”, weet VLAM. “Bij gangbare producten is dit aandeel van AGF slechts 23 procent.” De categorie ‘vlees, vis en ei’ neemt één vierde van de biobestedingen voor haar rekening. Deze categorie is voor de gangbare producten echter veel aanzienlijker (40%).

De vleesvervangers hebben met 27% het grootste marktaandeel. Het marktaandeel van bio-eieren bedroeg vorig jaar 18,1% en is hiermee de sterkste groeier. Gevogelte en vlees presteren onder het gemiddelde. Vleeswaren bengelen achteraan met het laagste bio-aandeel van 1,2%. 

En de prijs? Biologische versproducten zijn gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten. Er zijn wel grote verschillen per product. Het grootste verschil is er bij eieren. Een bio-eitje is bijna dubbel zo duur als een standaard scharreleitje maar het prijsverschil verkleint. Het kleinste prijsverschil is er bij vleesvervangers. Hier is de biovariant slechts 16% duurder dan het gangbare product.

Gespecialiseerde verkoop wint terrein

De klassieke supermarkt blijft met 36% voorlopig het grootste biokanaal, maar verliest terrein. Op de tweede plaats volgen de gespecialiseerde verkooppunten (biowinkels, biosupermarkt...) met zo'n 33% aandeel. Met een marktaandeel van 10% blijft de hard discount een bescheiden speler op de biomarkt, maar het is wel het sterkst groeiende kanaal op lange termijn. De rechtstreekse verkoop (hoeve en boerenmarkt) en de markt schommelen rond de 5% marktaandeel. 

Bekijk het volledige verslag. 

Bron: Vlam GfK-cijfers en Vilt

Lorem ipsum

5 redenen om bio te kiezen

Lekker puur

Groenten uit volle grond, dieren die vrij naar buiten kunnen, brood dat de tijd krijgt om te rijzen. Biologische producten zijn puur en vol van smaak. Ze bekoren door hun kwaliteit en authenticiteit. Dat proef je!

Gezond genieten

Biologische producten zijn de vrucht van een zorgvuldig proces dat start bij een vruchtbare bodem of een gezond dier. Bij de verwerking van biovoeding zijn enkel een beperkt aantal additieven en toepassingen toegelaten. Zo leidt bio tot producten met een zuivere samenstelling en hoge voedingswaarde.

Goed voor het milieu

Met vruchtwisseling, natuurlijke bemesting en biologische bestrijding zorgt de bioboer voor een veerkrachtig ecosysteem dat ons allemaal ten goede komt: proper grondwater, bescherming tegen overstroming, tegengaan van klimaatverandering, natuurlijke beheersing van plagen… Bio gebruikt geen kunstmest, geen gewasbescherming van chemisch-synthetische oorsprong en geen ggo’s.

Vriendelijk voor dieren

Biologische dieren eten voedzaam biologisch voer en krijgen de tijd om te groeien in een ruime zonverlichte stal waar ze vrij naar buiten kunnen. Een biologische veeteler kiest zijn rassen zorgvuldig om het gebruik van geneesmiddelen maximaal te beperken. De dieren - en consumenten - varen er wel bij.

100% toekomst

Een agro-ecologische aanpak biedt ons de beste garantie om de wereld te voeden, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Wie bio kiest, streeft naar een toekomst met tevreden boeren, rijke oogsten en gezonde mensen. Vandaag en morgen, voor iedereen.