Carrefour plant opening biowinkels in België
Carrefour wil gespecialiseerde biowinkels openen in ons land. De winkels zullen een groter aanbod aan bioproducten hebben en ook gezonde producten zoals lactose- en glutenvrij verkopen. De opkomst van bioketens is een gevolg van het feit dat mensen steeds meer bioproducten kopen.
Hoge ambities
Het plan maakt deel uit van de ambitie van Carrefour om nummer één te worden in bio in ons land. Nu al liggen bij de Franse supermarktketen zo'n 4.000 bio-producten in de rekken, en Carrefour wil dat aanbod uitbreiden. Op 'korte en middellange termijn' wil de Franse supermarktgroep Carrefour in België winkels openen die uitsluitend bioproducten verkopen, zegt Geoffroy Gersdorff, de topman van Carrefour België, aan het winkelvakblad Gondola. Ook nicheproducten zoals gluten-en lactosevrije voeding zullen er te koop zijn.
Waar en wanneer de nieuwe winkels gelanceerd worden, wordt later bekend gemaakt. Een stedelijke omgeving ligt voor de hand, maar volgens Geoffroy Gersdorff zijn er “heel wat plaatsen in ons land” waar er veel bio geconsumeerd wordt. "In thuisland Frankrijk heeft de supermarkt al langer winkels onder de vlag ‘Carrefour Bio’. In België is het nog niet zeker dat de gespecialiseerde shops onder die naam zullen openen. Het is ook mogelijk dat ze gewoon Carrefour of Carrefour Express gedoopt worden, terwijl ze uitsluitend bio-producten aanbieden."
Opkomst biowinkelketens
Carrefour is niet de enige supermarktspeler met winkels die enkel bio verkopen. Colruyt opende de jongste jaren ook al nieuwe winkels van zijn keten Bio-Planet. Dit jaar moeten drie nieuwe Bio-Planets de deuren openen, voor het eerst ook in het centrum van de stad. Vorig jaar waren er vier winkelopeningen. In totaal zijn er nu 24 Bio-Planets.
In grote steden zijn er ook kleinere ketens van biowinkels. Zo heeft Färm vijf winkels in Brussel.
Supermarktketens als Delhaize en Carrefour, maar ook budgetketens Aldi en Lidl hebben in de afgelopen jaren meer bioproducten in hun assortiment opgenomen.
De opkomst van bioketens is een gevolg van het feit dat mensen steeds meer bioproducten kopen. Vorig jaar gaven Belgen volgens het Vlaamse Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) 449 miljoen euro uit aan bioproducten. Dat is ruim dubbel zoveel als de 190 miljoen euro uit 2008.
Druk op de prijzen?
Het verschil in prijs tussen bioproducten en gewone producten is nu gemiddeld dertig procent. Door het verhoogde aanbod vrezen onafhankelijke biowinkeliers dat de prijzen van de bioproducten zullen dalen.
Inhet VTM-nieuws vertelt Sandra Rydams van biowinkel Lijsterbes in Vilvoorde, een van de pioniers uit de biosector, dat zij alleszins zullen blijven doorzetten."Wij doen dat met hart en ziel. Wij hebben enorm veel ervaring, ja dat deel je met je klanten”, zegt Sandra. “Wij hebben heel trouwe klanten die hier ook al 40 jaar komen. Da's echt fantastisch. Hier hangt zo’n positiviteit, daar kan je niet omheen."
Bron: Gondola, De Tijd, VTM-nieuws.