Colruyt Group investeert in biologisch landbouwbedrijf
Colruyt Group heeft voor het eerst een landbouwbedrijf gekocht met 25 hectare biologische landbouwgrond. Het gaat om het biologisch groentebedrijf Het Zilverleen in het West-Vlaamse Alveringem. Ze zoeken een gepassioneerde bioboer om de grond te beheren.
Het Zilverleen in Alveringem wordt vandaag uitgebaat door Marleen Masson en Jean-Pierre Mouton. Zij telen er biologische groenten zoals courgetten, broccoli, Chinese kool, enzovoort. Zowat 70 procent van hun productie wordt vandaag verkocht aan Colruyt en Bio-Planet.
Toen de aankoper van Colruyt van het koppel hoorde dat ze op zoek waren naar een overnemer, zette dat een proces in gang dat er uiteindelijk toe heeft geleid dat Colruyt Group het bedrijf en de 25 hectare aanpalende gronden heeft aangekocht. “Voor ons was het belangrijk dat de uitbating van onze biogronden kan verdergezet worden. En dat kan door de duurzame visie die Colruyt Group heeft op landbouw”, zegt het echtpaar Mouton-Masson.
Jean-Pierre Mouton en Marleen Masson van het Zilverleen: "We willen vooral dat ons werk voor de uitbating van onze biogronden kan verdergezet worden."
Lokaal bio verankeren
De vraag naar bioproducten groeit nog steeds. Via deze investering wil Colruyt Group haar bevoorrading in Belgische bioproducten verzekeren en vooral het lokale bio-aanbod op die manier mee helpen verankeren.
“Het is geenszins onze bedoeling om dit bedrijf zelf te gaan uitbaten. We zijn op zoek naar een gepassioneerde bioboer met ervaring om dit voor ons te doen”, zegt Stefan Goethaert, verantwoordelijke voor de landbouwstrategie van Colruyt Group. “Het Zilverleen is een unieke opportuniteit: 25 hectare aanpalende biolandbouwgronden. Dat is een ideale uitvalsbasis voor een rijke teelt aan biogroenten! Door hierin te investeren kunnen we helpen verzekeren dat deze grond ook bestemd blijft voor de bioteelt”.
Stefan Goethaert, verantwoordelijke landbouwstrategie bij Colruyt: "Het is geenszins onze bedoeling om dit bedrijf zelf te gaan uitbaten. We zijn op zoek naar een gepassioneerde bioboer met ervaring om dit voor ons te doen"
Nieuw samenwerkingsmodel?
Naast het verzekeren van dit duurzame Belgisch bio-aanbod, kadert dit initiatief ook in de ambitie van Colruyt Group om nieuwe duurzame samenwerkingsmodellen en partnerschappen in de landbouw en agrovoedingssector op te zetten.
Hierin is de supermarktgroep niet aan zijn proefstuk toe. Zo werden in het verleden al partnerschappen afgesloten om nieuwe appelrassen te ontwikkelen en momenteel loopt er een aardappelproject waarbij negen telers aardappelen aanplanten die in 78 Colruyt-winkels worden aangeboden onder het huismerk. Begin juli werd nog bekendgemaakt dat de supermarktketen de handen in elkaar heeft geslagen met een varkenshouder en een vleesverwerker om een 100 procent biologische Belgische varkensvleesketen te ontwikkelen. Eerder werd ook al samengewerkt met het sociale tuinbouwbedrijf De Lochting om de omschakeling van een areaal van 20 hectare naar biologische landbouw te helpen realiseren.
Of met deze primeur een trend is gezet waarbij supermarktketens zelf gaan investeren in land- en tuinbouwbedrijven, zal nog moeten blijken. Het Zilverleen wordt een voorbeeld van een 'lerend partnerschap' in de praktijk, en toont onze verdere wil aan om onze verantwoordelijkheid mee op te nemen in het verder verduurzamen van de agrovoedingssector”, aldus Goethaert.
Bron: Colruyt, Vilt.