Bio 550: "Lokaler en bewuster, dat zijn de klanten waar ik naar streef"
Sinds november 2019 kunnen mensen uit Ieper voor hun biologische groenten en fruit terecht in Bio 550, de biowinkel van Eni Beka. Ze nam een vliegende start. "Door de coronacrisis gingen veel mensen lokaler en bewuster winkelen, precies het soort klanten waar ik naar streef”, klinkt het.
Het was voor Eni een bijzonder jaar om te starten als winkelier. “Mijn eerste jaar was boven verwachting. Door de coronacrisis gingen veel mensen lokaler en bewuster winkelen, precies het soort klanten waar ik naar streef. Tijdens de lockdown werd het hier dus steeds drukker.”
Eni had voor ze met Bio 550 begon geen ervaring met bio. “Ik was verpleegkundige en leerde wat gezonde voeding kan doen met een mens. Ik werd zelf ook bewuster van wat ik at en kwam automatisch bij bio uit. Ik wilde niet voor eeuwig in de zorg blijven en zocht naar een job waarmee ik bijdraag tot maatschappelijke verandering. Zo ben ik mijn winkel gestart.”
"Ik dacht dat vergeten groenten als koolrabi of warmoes het wel goed zouden doen, maar blijkbaar zijn mensen toch wat bang voor het onbekende.”
Vers en ecologisch verpakt
In de winkel van Eni is er vooral ruimte voor verse producten. Die neemt ze voor een groot deel rechtstreeks af van boeren uit de onmiddellijke regio. “Mijn assortiment is in de eerste plaats bio, en waar mogelijk lokaal. Bij de opstart kreeg ik veel hulp van Walter en Roos Cambie van bioboerderij ’t Rusthof. Zij hielpen me andere lokale boeren te vinden en toonden me ook de weg naar andere producten. Bioboerderij Lincelam hielp me met prijszetting.”
Met het Biogarantie-certificaat voor haar winkel toont Eni dat ze voluit kiest voor bio. In de assortimentskeuze schemert door wat zij belangrijk vindt. “Producten moeten aan mijn hoge normen voldoen voor ik ze verkoop. Zo wil ik ook dat de verpakking ecologisch is, anders verkoop ik het niet. Daardoor maak ik het mezelf misschien soms moeilijk, maar ik hou er toch graag aan vast.”
Winkelier zijn moet je leren, ondervond ook Eni: “Op voorhand had ik een beeld van welke producten goed zouden verkopen. Ik dacht bijvoorbeeld dat de vergeten groenten als koolrabi of warmoes het wel goed zouden doen, maar blijkbaar zijn mensen toch wat bang voor het onbekende. Intussen zijn mijn vaste klanten wel wat nieuwsgieriger geworden naar deze producten.”
"Producten moeten aan mijn hoge normen voldoen voor ik ze verkoop. Zo wil ik ook dat de verpakking ecologisch is, anders verkoop ik het niet."
Bestellen en afhalen
“Ik was ook bang dat mijn assortiment te klein zou zijn en dat mensen na de eerste keer niet meer zouden terugkomen. Maar ik heb intussen een redelijk trouw cliënteel, die vaak een groot deel van hun aankopen bij mij doen. Ik sta ook open voor feedback. Als iets niet goed was, dan hoop ik dat klanten het me zeggen. Alleen zo kan ik groeien.”
Een andere manier om klanten te binden, is door ze de mogelijkheid te geven om bestellingen te plaatsen, onder meer via Facebook. “Een website of nieuwsbrief heb ik nog niet, maar Facebook is wel belangrijk om klanten te bereiken. Ik geef toe dat dat soms ook wel wat inspanningen vraagt van mijn kant, maar merk dat klanten het ook wel fijn vinden dat ze via die kanalen van thuis kunnen bestellen en afhalen. Voor klanten die door corona liever niet buitenkomen doe ik met plezier thuislevering.”
Het plan voor de toekomst is het assortiment uitbreiden en meer klanten bereiken. Zo verkoopt Eni nu ook biobrood. Maar ze mikt niet op een biowinkel die alles aanbiedt. “Ik wil geen supplementen of wasproducten verkopen. Biologische voeding primeert bij mij. Als verkopers dus bij mij komen, dan is dat belangrijk. Ik heb maar één niet-bioproduct, en dat is thee die verkocht wordt door een lokale vzw. Ik ben fier op alles wat ik verkoop.”
Bron: vakblad Bio Actief