Portret Biovita: "We zien dat het accent verschuift naar verse voeding."
Toen Noëlla Vantyghem, de moeder van zaakvoerder Lien Fonteyne, in 1988 de eerste Biovita-winkel opende in Brugge was Lien net geboren. Zij is dus letterlijk opgegroeid met de winkel. Een jaar geleden nam ze, samen met haar echtgenoot Pieter, de zaak over. Lien: "Wij bieden een persoonlijke aanpak en geven deskundig advies aan onze klanten. Dat wordt gewaardeerd.”
Lien: “Ik heb daar altijd wel aan gedacht om mee in de zaak te stappen, maar ik wou
eerst toch elders werkervaring opdoen. Vanuit mijn job ondersteunde ik winkels
bij de opstart van webshops. Dat deed ik daarna ook voor Biovita. Na jarenlang
samen te werken met mijn moeder en ons team en nadat ik Pieter had leren
kennen, hebben we beslist om er samen voor te gaan en Biovita over te nemen.”
Pieter: “Ik kom uit de supermarktwereld. Bio was nieuw voor mij, maar de overgang liep vlot. Ik heb de smaak van bio letterlijk en figuurlijk te pakken. Ons motto is wel: eerst wandelen, dan lopen. We hebben drie vestigingen, dus operationeel komt daar heel wat bij kijken.”
Klanten uit heel West-Vlaanderen
De moeder van Lien startte de winkel destijds omdat ze als verpleegkundige het belang inzag van voeding en levensstijl op onze gezondheid. “De eerste winkel bood naast een basisassortiment bioproducten ook verpleegartikelen aan. De winkelruimte was wel erg klein. Na 8 jaar zijn we naar een groter pand verhuisd en introduceerden we winkelkarren. Dat was in die tijd absoluut niet gebruikelijk in onze sector.”
Sindsdien zijn er naast de winkel in Sint-Andries nog twee vestigingen bijgekomen, in Sint-Kruis en Roeselare. Daarnaast is er ook nog een webshop. “We zagen dat veel van onze klanten vanuit de regio Roeselare en Zuid-West-Vlaanderen tot in Brugge kwamen. Daar was dus wel wat mogelijk. Nu bereiken we daar ook weer nieuwe klanten uit heel West-Vlaanderen.”
Lien & Pieter: "Onze mooie keuze aan verse groenten en fruit, ambachtelijk brood... is vaak een eerste, goede kennismaking voor mensen die onze winkel niet kennen .”
Een sterk team
In al die jaren heeft Lien vooral het aanbod bioproducten breder zien worden. “In het begin bestonden bijvoorbeeld de hippe biologische drankjes nog niet. Maar de winkel heeft altijd ingezet op een zo breed mogelijk assortiment. De eerste glutenvrije producten vond je bij ons in de rekken. We zien wel dat het accent weer wat meer verschuift naar verse voeding. Voor mensen die onze winkel niet kennen, is ons ruime aanbod aan verse groenten en fruit, ambachtelijk brood, originele kazen, verse vlees- en veggiewaren... vaak een eerste, goede kennismaking.”
Lien & Pieter: "Drie winkels openhouden is niet vanzelfsprekend, maar gelukkig kunnen we rekenen op een fantastisch team.”
Drie winkels openhouden is niet vanzelfsprekend. Gelukkig kan Lien rekenen op een naar eigen zeggen fantastisch team. “We hebben zo’n 30 mensen in dienst, met elk hun eigen sterktes. Er zijn mensen die goed initiatief kunnen nemen, mensen die heel veel expertise hebben op het vlak van fytotherapie, aromatherapie enzovoort. We hebben veel vertrouwen in hen. Om te vermijden dat een van onze winkels een eiland wordt, roteren onze medewerkers tussen de winkels. Zo leren we ook beter van elkaar en kunnen we aan de slag met vragen van klanten.”
Het is ook die expertise die de biowinkel onderscheidt van een gewone supermarkt. “Wij bieden een persoonlijke aanpak en geven deskundig advies aan onze klanten. Dat wordt gewaardeerd.”
Ontdek hun winkels en webshop: www.biovita-shop.be
Bron: vakblad Bio Actief 48