Portret Fabrizio & Friends: Van zoete pasta als dessert tot vegan kaaskroketten.
Fabrizio & Friends is de merknaam achter een bruisend jong voedingsbedrijf in Hoogstraten dat zich op de kaart wil zetten met handgemaakte vegan pasta. Co-zaakvoerder Joke Sips: “Die Italiaans klinkende naam kozen we omdat we aanvankelijk enkel verse gevulde pasta’s produceerden. Intussen zien we het breder en hebben we in ons assortiment bijvoorbeeld ook zoete pasta, vegan kaaskroketten en zelfs plantaardige alternatieven voor de gekende ricotta, parmigiano en pecorino- kazen.”
Joke Sips kende Stephan Descheemaecker van haar carrière als interim manager. Toen hij haar vroeg of ze zin had om mee in een nieuw voedingsbedrijf te stappen, ging ze enthousiast de uitdaging aan en daaruit ontstond het hippe merk Fabrizio & Friends. “Oorspronkelijk was het de bedoeling om handgemaakte pasta te produceren voor de horeca. Kort voor de lancering brak echter de coronapandemie uit. We hebben ons daarna geheroriënteerd en mikken sindsdien op verse producten die via winkels tot bij de consument geraken. We hebben toen ook een duidelijke keuze gemaakt voor bio en vegan. Zo konden we ons als klein bedrijf meteen duidelijk profileren.”
Joke Sips: "We staan mee op de werkvloer: productie, inpakken, logistiek, onderhoud, verkoop, productontwikkeling, … We combineren het allemaal.”
Innoveren met vegan kaas
SDS Food is een bedrijf in volle groei, en dat komt met de nodige uitdagingen. Joke: “We doen vandaag nog veel zelf, ook al omdat we nog niet veel medewerkers hebben. Goed personeel vinden is sowieso een uitdaging. We staan dus mee op de werkvloer: productie, inpakken, logistiek, onderhoud, verkoop, productontwikkeling, … We combineren het allemaal.”
Ondanks die drukte blijven ze zoeken naar gaten in de markt. “We willen de markt blijven vernieuwen. Zo wilden we graag een pasta met een plantaardige kaasvulling aanbieden, maar de ingrediënten voor zo’n vulling konden we biologisch niet vinden. Daarom zijn we zelf aan de slag gegaan en ontwikkelden we vegan kazen op basis van cashewnoten. Omdat ook biowinkels hierop zaten te wachten, verkopen we die plantaardige kaasalternatieven nu in aparte potjes.”
"We willen mensen graag laten zien dat je met pasta kan experimenteren. Onze zoete pasta met appel en kaneel is bedoeld om als dessert te presenteren."
Voor mini's en als dessert
Andere innovatieve producten zijn de kinderpasta’s (met minder vulling en in fantasierijke vormpjes) en hun zoete pasta’s. “Innovatie zien we breder: aan de consument willen we graag laten zien dat je met pasta kan experimenteren. Onze zoete pasta met smaken als appel en kaneel is bedoeld om als dessert te presenteren. Zulke innovaties kunnen bedenken is fijn, al kruipt er ook wel wat energie in om die nieuwe producten kenbaar maken aan het publiek.”
Trots op afgelegde pad
Door mensen te laten proeven van hun heerlijke producten kunnen ze overtuigd worden. Daarom zijn we ook heel vaak aanwezig op vegan evenementen, beurzen en degustaties.
Vandaag zijn de producten van Fabrizio & Friends te vinden in biologische winkels en in de maaltijdboxen van Marley Spoon. Ze mikken daarnaast nog op supermarkten en zien toch weer potentieel bij horeca. “Bij die laatste is bio wel minder doorslaggevend.”
Wat Joke en Stephan typeert is hun gedrevenheid. Joke: “We staan nog maar aan het begin van ons traject. Het is fijn, maar van mij mag het sneller gaan. Maar voorlopig ben ik trots op het afgelegde pad.”
Dit artikel kan je binnenkort ook lezen in ons vakblad Bio Actief.
Fabrizio & Friends maakt de feestmaaltijd extra verrassend met zoete pasta en vegan kaaskroketten. Ga naar ons eindejaarartikel voor meer feesttips.