Portret Zonder Meer: "Een klant leert het pure product kennen "
Boodschappen doen met zo weinig mogelijk verpakking en bio gaan goed samen. In Kortrijk vind je sinds 2017 de verpakkingsvrije biowinkel 'Zonder Meer'. Uitbater Johan Moreels kiest voor bio, lokaal en vegan.
Verstoog, droogwaren in bulk...
Johan Moreels vertelt: “We zijn gestart met een vrij beperkt aanbod droogwaren in silo’s: pasta’s, linzen, granen, …. Als snel kwamen er kruiden, thee en onderhoudsproducten bij. En sinds een paar maanden ook groenten en een verstoog.”
Het grootste deel van het aanbod bij Zonder Meer bestaat uit bulkproducten. Johan: “De afvalberg verminderen, met name plastic, is een belangrijk uitgangspunt. Dat is altijd wel wat zoeken. Het aanbod is enorm toegenomen maar ik merk dat vooral de Nederlandse leveranciers zich hierin specialiseren. Maar dat wil niet zeggen dat we geen verpakte producten in onze assortiment hebben. Zo bieden we ook wijn en bier aan in “normale” verpakking.”
Bio is must
Johan is ook erg overtuigd van het belang van bio: “Bio is voor ons een absolute must. Helaas vinden we nog niet voor elk product een biologische variant. Dat betekent dat je soms ook keuzes moet maken. Zo kiezen we naast bio overwegend voor vegan, maar een goede biologische en veganistische kaas in bulk heb ik nog niet gevonden. We hadden een leverancier die vegan kaas leverde en de stap naar bio wou zetten, maar dat uiteindelijk niet deed. Toen hebben we die kaas ook uit ons assortiment geschrapt.”
“Er zijn in onze winkel nog enkele producten te vinden die niet bio zijn, maar we stimuleren de producenten om bio te worden. Doen ze dat niet, dan kunnen ze niet bij ons in de rekken blijven liggen.”
Lokaal en sociaal
Verder kiest Zonder Meer waar mogelijk voor lokale producten. Je vindt er onder meer biologische quinoa van Marc Verhofstede, een bioboer uit de buurt. Johan: “Een lokaal product is soms duurder, maar ik kies er bewust voor om geen goedkopere variant naast te plaatsen, want dan haal ik dat mooie aanbod onderuit. Een ander criterium waar we ons in onderscheiden is dat we gaan voor zo onbewerkt mogelijk. Ook de noten zijn niet geroosterd of gezouten. Een klant leert het pure product kennen en kan het naar zijn eigen smaak verwerken.”
Maar niet elk criterium heeft met het product op zich te maken. Zo vindt Johan ook het verhaal achter een product of de sociale aspecten van een bedrijf heel belangrijk. Johan: “We werken voor ons kruidenaanbod samen met de Kruiderie, een onderneming met sociaal oogmerk. En de stoffen zakjes die we hier aanbieden komen van een organisatie die mensen met een handicap tewerkstelt. Ook als handelaar ben ik daar bewust mee bezig, wellicht ook dankzij mijn achtergrond in de jeugdhulp. Daarom werk ik 1 dag per week ook met een vrijwilliger Luc die een verstandelijke beperking heeft. Mijn klanten weten dat en komen zelfs speciaal op die dag om met Luc een babbeltje te slaan.”
Johan vindt het belangrijk dat hij als winkelier niet op een eiland zit: “Het is erg waardevol om in dialoog te gaan met andere winkeliers. Zo zou het geweldig zijn als ook andere winkeliers mensen met een handicap als vrijwilliger zouden laten werken, maar ze zijn bang voor de reacties van klanten. Ik wil ook zeker nog samenzitten met winkels over het verminderen van hun verpakking, maar dan liefst samen met andere verpakkingsvrije winkels of biowinkels. In elk geval vind ik het fijn dat al mijn inspanningen enorm worden gewaardeerd door mijn klanten.”