Coöperatie 'Biomilk.be' en Delhaize samen voor Belgische biomelk
Biomilk.be, de Belgische coöperatie van biologische melkveehouders, levert biomelk voor het huismerk van Delhaize. Zo garandeert de supermarkt zijn klanten biologische melk, room en yoghurt van 100% Belgische herkomst. De Belgische melkveehouders ontvangen een faire verloning.
Belgische biozuivel
Vanaf 1 juli zullen er acht 100% Belgische, biologische zuivelproducten onder het huismerk 'Delhaize Bio' in de rekken te vinden zijn. Het gaat momenteel om: volle en magere yoghurt in verpakkingen van 1 liter en 4 potjes van 125 gram, volle (1 L) en halfvolle melk (1 L en 3 brikjes van 250 ml) en room (250 ml, met een vetpercentage van 35 %).
Waarom zet Delhaize zo sterk in op bio? Marjan Decoster, ketenmanager zuivel bij Delhaize sprak erover met het professionele weekblad 'Landbouwleven: “Klanten maken meer en meer bewuste keuzes wanneer het om voeding gaat. Delhaize is pionier geweest in het bio assortiment en vertegenwoordigt in de retail één van de grootste volumes van bioproducten. Het ligt dan ook voor de hand dat we die positie willen verstevigen en ons aanbod uitbreiden”, verduidelijkt Decoster.
Vorige week stuurde de supermarkt nog een persbericht uit waarin ze melden dat hun verkoop van bioproducten in 2017 met 10% is gestegen. Voor vegetarische producten is dat zelfs een stijging van 15%.
De producten zullen in in alle eigen supermarkten in België en Luxemburg verkocht worden. De zelfstandige winkels kiezen zelf welke producten ze aanbieden, maar ook daar verwachten ze veel interesse. In de 37 Belgische vestigingen van zusterbedrijf Albert Heijn zal het gamma voorlopig niet te vinden zijn.
In 2017 steeg de verkoop van bioproducten bij Delhaize met 10%
Faire verloning
Frank Van Den Steen is bio melkveehouder en voorzitter van Biomilk.be. Biomilk.be is een coöperatie van biologische melkveehouders uit Vlaanderen en Wallonië. Ze wordt volledig door bioboeren gestuurd en streeft vooral naar een kostendekkende en stabiele prijs. Afgelopen jaar zijn er dertien nieuwe Vlaamse melkveehouders omgeschakeld en toegetreden.
Dat er een eerlijke prijs voor de boer aan de samenwerking verbonden is, staat voor Van Den Steen buiten kijf. De prijs wordt gebaseerd op een berekeningsmodel dat aan de melkproducent een kostendekkende melkprijs garandeert. Onder kostendekkend wordt verstaan dat de bedrijven, lid van Biomilk.be, zich een goede dagelijkse werking kunnen veroorloven, hun werkkrachten een waardig loon kunnen uitbetalen en dat er investeringen kunnen gebeuren om de bedrijven performant en toekomstgericht te houden.
Marjan Decoster, ketenmanager zuivel bij Delhaize: "De prijs wordt gebaseerd op een berekeningsmodel dat aan de melkproducent een kostendekkende melkprijs garandeert."
Gezicht van de bioboer
De directe verbinding met de consument was voor de coöperatie Biomilk.be een belangrijke motivatie om mee in dit project te stappen. De melkveehouders engageren zich persoonlijk bij het ondersteunen van de verkoop. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze met buren-klanten in dialoog gaan in de plaatselijke supermarkt, of hun bedrijf openstellen voor bezoeken georganiseerd door de supermarktketen. Frank Van Den Steen: “We bereiken de consumenten die gewoonlijk naar de supermarkt trekken voor hun inkopen. Het laat ons toe om naamsbekendheid te verwerven. Delhaize is sterk verankerd in de Belgische markt.”
Ook Delhaize vindt het informeren van hun klanten en het contact met de melkveehouders daarbij erg belangrijk. “Achter elk landbouwbedrijf staat een gezin. Zij zijn voor ons het gezicht van deze samenwerking”, stelt Decoster.
Alle consumentenverpakkingen zullen op de zijkant ook het logo van Biomilk.be dragen, waardoor de klant onmiddellijk de link kan leggen.
Vlaamse biologische melkveehouders die lid zijn van de coöperatie zullen hun bedrijf ook openstellen voor bezoeken door de supermarktklanten. In beeld v.l.n.r: Tievieshoeve, Caiphashoeve en melkveebedrijf Van Den Steen.