Een op vijf productlanceringen zijn bio
Bio drukt steeds meer zijn stempel op het voedingsaanbod in de supermarkt. Bijna een vijfde (17%) van alle nieuwe producten in de winkelrekken in Europa is bio, volgens het Britse studiebureau Mintel.
Volgens nieuw onderzoek van het Britse studiebureau Mintel is het aantal lanceringen van bio-producten wereldwijd de voorbij tien jaar gestegen van 6% tot 10%. In Europa is bijna een vijfde (17%) van alle nieuw gelanceerde voedsel- en drankproducten biologisch.
Bovendien laat de studie zien dat Frankrijk één van de voortrekkers is als het over innovatie gaat: goed voor 22% van alle biologische productlanceringen in Europa tussen 2018 en 2019, gevolgd door Duitsland (20%) en Spanje (9%).
'Goed voor' of 'vrij van'
Samen met de populariteit van bio is er ook de groeiende interesse voor producten die “goed voor” of “vrij van” claimen. In de voorbije tien jaar stegen die producten van 20% naar 43%. Producten met een ethisch label hebben in dezelfde periode een bijna identieke groei gekend.
Het biologisch segment biedt ook veel innovatiekansen. Waar biowijnen vroeger een ondergeschikte rol kregen toebedeeld, geraken ze nu steeds meer ingeburgerd. Plantaardige voeding is een van de populairste trends. Bijna de helft van de veganistische voedingsmiddelen en dranken die in de afgelopen twaalf maanden op de markt zijn gebracht, blijkt biologisch.
Vooral jonge generaties
Volgens diezelfde studie die ook peilde naar het aankoopgedrag in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Polen zijn het vooral de Millennials (25-34 jaar) en generatie Z (16-24 jaar) die het meest geneigd zijn om bioproducten te kopen.
“Generatie Z is opgegroeid in een tijdperk waarin gezondheid en welzijn een heel belangrijke rol spelen. Voor de jonge generaties heeft de sociale en milieu-impact van consumptie een groot belang, wat kan bijdragen aan de verdere groei van de bio-sector”, aldus onderzoekster Katya Witham.