The Barn opent nieuwe winkel in Brussel
Na het grote succes van hun eerste vestiging in Etterbeek, opent The Barn een tweede vestiging in Sint-Gillis. De ambities blijven hetzelfde: bio toegankelijk maken en daarbij de lokale bioboeren ondersteunen
Lokale bio ondersteunen
De eerste overdekte biomarkt van The Barn opende in mei 2017 zijn deuren op het Sint-Pietersplein in Etterbeek, waar vandaag de dag maar liefst 25 personen voltijds werken. Het was meteen een succes. Quentin Labrique en Julien de Brouwer zijn de trotse ondernemers die nu een tweede winkel hebben geopend in Sint-Gillis, op de Charleroisesteenweg 92. "We zijn niet geobsedeerd door de drang om steeds nieuwe winkels te openen, integendeel, maar alle elementen zaten juist om deze nieuwe uitdaging aan te gaan", verduidelijkt Quentin,
“We willen de Belgische landbouw helpen en duurzame productie stimuleren: biologische landbouw garandeert dat de grond niet vervuild of beschadigd wordt,” vertelt Labrique, die zelf sinds een jaar of vier voor biologisch kiest. Onder de klanten zien ze vooral jonge gezinnen, die bewust willen consumeren.
Door nauw samen te werken met boeren uit de streek en elke vestiging ook rechtstreeks te koppelen aan een nieuw landbouwproject, willen ze investeren in de korte keten. Zo wordt de winkel van 450m² voor een groot deel van zijn groenten en fruit voorzien door Hilde, een jonge bioboerin uit Dilbeek.
“Hilde, een jonge bioboerin uit Dilbeek, levert er het grootste deel van alle groenten en fruit.”
Zero waste
De nieuwe winkel biedt een assortiment van meer dan 400 referenties aan. Alle groenten en fruit uitgestald in houten kratten. Een breed aanbod noten, gedroogd fruit en graan- en deegwaren als schepgoed. Zelfs olie en honing krijg je van het vat.
De wens om zo weinig mogelijk afval te produceren, heeft ook een doorslaggevende rol gespeeld bij het ontwerp van het meubilair: Jérôme, verkoper in de winkel van Etterbeek en timmerman van opleiding, kreeg de verantwoordelijkheid om de realisatie van de meubels op zich te nemen. Eén van de basisprincipes van de "Barners" is ook om iedereen in het team de kans te bieden zich volledig te ontplooien.
“Jérôme, verkoper én timmerman van opleiding, nam de realisatie van alle winkelmeubels op zich.”
Juiste prijzen
Het assortiment is bewust beperkt. Het model van The Barn is gebouwd op volume en rotatie, om de prijzen (en marges) laag te kunnen houden. Per product hebben ze één soort, wat ervoor zorgt dat ze voldoende volume kunnen draaien en de prijzen toegankelijk blijven.
“We creëren bewust geen “merk” van The Barn voor de producten die we op de markt brengen. We geven kwaliteit door, met grootste transparantie.”, zegt Thomas Helleputte, manager van de nieuwe vestiging in Sint-Gillis.
“Een leuke verrassing was om te zien dat al snel alle generaties zich naar de overdekte markt wendden. Het prijsbeleid dat wordt toegepast, heeft hier ongetwijfeld iets mee te maken.”
“Het assortiment is bewust beperkt en de klemtoon ligt op vers”
Zes actiepunten:
Om actie deel te nemen aan een positieve toekomstvisie, heeft The Barn zes prioritiere actiepunten geïdentificeerd.
- Bodembescherming: het respecteren van een fundamentele principe: het voeden van de bodem om de planten te voeden en het microbiële leven te bevorderen.
- Een positieve voetafdruk: een neutrale koolstofvoetafdruk door onder meer bulk, zero waste, lokale productie en afvalterugwinning.
- Transparantie: 400 referenties, 400 echte, authentieke verhalen
- Duurzaamheid van projecten: een verbintenis in de tijd, onder meer door de vooruitbetaling van telers
- Geografische toegankelijkheid, mobiel en economsich
- Een team verenigd rond de mens en het talent
Foto's: The Barn