Portret - Diane Ceulemans: "Ik wil met de Cruythoeck bio als levensstijl uitbouwen"
40 jaar geleden heette de Cruythoeck in Westerlo de Kaasplank en was het een klein kaaswinkeltje dat in de jaren erna via dieetwinkel uitgroeide tot een plaatselijke natuurwinkel. Een van de vaste klanten in die natuurwinkel was Diane Ceulemans. Zij kreeg op een dag een onverwacht voorstel: “De uitbater vroeg me of ik geen zin had om de winkel over te nemen. Ik had daar helemaal geen ervaring mee, maar hapte uiteindelijk toch toe, samen met een vriendin.” Een portret van een gedreven vrouw.
Diane Ceulemans * biowinkel Cruythoeck * Westerlo * bio sinds 2007
Kopen en beleven
Al van bij het begin wisten ze heel goed wat ze wilden. “We zijn meteen verhuisd naar een groter pand en hebben daarna ons assortiment goed doorgelicht. We wilden meer focus op biologische voeding en minder op voedingssupplementen.” Later stapte er nog een derde vennoot mee in de winkel.
“Een winkel moet niet alleen een plaats zijn waar je producten kan kopen, maar ook een plek waar je dingen kan beleven en ontdekken.”
Intussen komt er een nieuwe fase aan. Diane: “Mijn medevennoten jagen hun eigen dromen na en ik zet de winkel alleen verder. Ik heb er wilde plannen voor: een winkel moet niet alleen een plek zijn waar je producten kan kopen, maar waar je ook dingen kan beleven en ontdekken.”
Daarvoor wil ze gaan samenwerken met anderen. “In een winkel heb je verschillende gebieden. Neem nu voeding: dat is de basis van alles, dus waarom geen plek voorzien waar voedingsconsulenten hun kennis kunnen delen? En klanten die kennis hebben van natuurlijke verzorging, zouden in mijn winkel behandelingen kunnen geven met de producten in ons aanbod.”
Bio als levensstijl
Voorlopig blijft het bij plannen, maar Diane is vooral op zoek om bio als levensstijl meer uit te bouwen. “Bio moet meer zijn dan voeding alleen. Naast voeding kan je bijvoorbeeld kijken naar ecologisch bouwen, ecologische kledij waar geen kinderarbeid achter zit, enzovoort. Je kan er ver in gaan en ik probeer voor mezelf de juiste keuzes te maken. Dat concept zal ik dus ook naar de winkel overbrengen, al zal ik het toch wat moeten afbakenen tot bepaalde terreinen. Het hangt ook af van de mensen die zich willen aansluiten bij dit concept. Het plaatje moet in elk geval kloppen. Nu de winkel een nieuwe fase ingaat, ben ik dus ook op zoek naar een nieuwe medewerker. Kandidaten mogen zich altijd melden!”.
Zo’n aanpak vraagt ook een kritische blik op het assortiment. “Ik wil nog duidelijker voor bio kiezen en voeding genoeg ruimte geven. Daarnaast vind ik het heel vaak authentieke verhaal achter een product belangrijk. En kleinschaligheid is voor mij ook een plus.”
“Ik ga de tijd nemen om voor bepaalde producten uit te pluizen wie er achter schuilt en dan zien of ik mij achter diens verhaal kan scharen. Onvermijdelijk zullen bepaalde producten daardoor uit de rekken verdwijnen. Dat wordt een hele uitdaging.”
Heeft ze dan geen schrik om op die manier klanten te verliezen? “Je moet natuurlijk je klanten goed informeren over bepaalde keuzes en hen alternatieven aanbieden. Daarnaast wil ik als winkelier ook een verbindende factor zijn tussen producent en klant. Niets blijft langer hangen dan de producent die zijn eigen verhaal komt vertellen op de winkelvloer. 1 ding is zeker: ik heb er zin in!”
Meer weten? www.decruythoeck.be