Portret Duizendblad: “De droogte van 2018 was moeilijker dan corona”
Yo De Beule van de kruiden-en bloemenkwekerij Duizendblad leeft op in een crisis. Bloemenwinkels en horeca sloten in coronatijd hun deuren. Yo moest héél creatief zijn om haar bloemen en kruiden te kunnen verkopen. Yo De Beule: "Financieel was de droogte van 2018 veel moeilijker dan de coronacrisis, maar daar heb ik vorig jaar nul compensatie voor gehad."
Duizendblad is een biologische kruiden-en bloemenkwekerij op een boogscheut van het centrum van Ternat. In 2011 begon Yo De Beule met het telen van bloemen in de volle grond en sindsdien heeft ze haar biologisch tuinbouwbedrijf verder uitgebouwd. Yo teelt biologische kruiden en eetbare bloemen voor restaurants en lokale biobloemen van het seizoen voor bloemisten. Slechts een klein deel van haar verkoop gaat rechtstreeks naar particulieren.
De impact van de coronacrisis liet zich meteen duidelijk voelen. Yo De Beule: “Aan het begin van de lockdown werden al mijn bestellingen voor de restaurants geannuleerd. Mijn grootste zorg waren die 20.000 tulpen op mijn veld, want die stonden zo goed als klaar om geoogst te worden! Hoe zou ik die verkocht krijgen als de bloemisten hun winkels moeten sluiten? Bovendien konden er ook geen trouwfeesten of bloemenworkshops meer doorgaan. Ik had alleen nog mijn abonnementen, maar dat stelde qua aantal verkochte boeketten niet zoveel voor.”
Droogte
Twee jaar geleden was er ook al de droogte, en ook dit jaar houdt Yo haar hart daarvoor vast. “Nu gelooft iedereen tenminste dat er een probleem is. Financieel was de droogte van 2018 veel moeilijker dan de coronacrisis, maar daar heb ik vorig jaar nul compensatie voor gehad. Over de droogte kan je enkel met andere boeren praten, want mensen denken vaak dat wij boeren overdrijven als we dit probleem aankaarten.”
“Financieel was het sowieso lastig, maar voor de coronacrisis kregen we voldoende ondersteuning vanuit de overheid. In maart heb ik maar 5 à 10% van mijn omzet gedraaid, maar dat viel dankzij die steun wel te overbruggen.”
Yo De Beule: "Financieel was de droogte van 2018 veel moeilijker dan de coronacrisis, maar daar heb ik vorig jaar nul compensatie voor gehad."
Koken als een chef
Gelukkig ervaart Yo die periode vooral als een positieve uitdaging. “Ik ben in Ternat gestart met een ploeg die héél véél mondmaskers naaide voor onze zorgverleners, 5.000 stuks. Tijdens het weekend was ik daar soms een volledige dag voor aan het rondbellen.” Daarnaast moest Yo ook creatief zijn om alle veranderingen op haar bedrijf goed aan te pakken. “Ik leef op in een crisis, dan wil ik oplossingen vinden. Er zijn collega-boeren die helemaal platgeslagen geraakten, maar ik niet. Het mooie is dat je kan experimenteren zonder dat je daarvoor afgestraft wordt. Klanten zullen je minder snel veroordelen wanneer het niet helemaal perfect loopt.”
Yo teelt kruiden, eetbare bloemen en planten speciaal voor de horeca, maar die bestellingen vielen volledig stil. “Daslook wordt normaal in grote volumes per krat besteld, nu hebben we amper 2 % van dat volume verkocht. Ook de zeekool was klaar om te oogsten, maar wie eet er nu zeekool als hij niet op restaurant gaat?”
Als oplossing probeerde Yo de chef in ieder van ons aan te wakkeren. “Ik kreeg de vraag van onze gemeente: levert jouw bedrijf aan huis? Zo ben ik begonnen met verse kruiden-pakketten aan huis te verdelen onder het motto ‘kook eens als een echte chef.’ Elke week vroeg ik aan een andere gastchef om zijn recept te bedenken met de selectie kruiden van de week. De teksten schrijven, pakketten samenstellen, ze leveren aan huis… dat bleken allemaal zéér tijdrovende bezigheden. Uiteindelijk hebben we er amper 20 stuks van verkocht.”
"Bestellingen voor de horeca vielen stil en dus leverde ik verse kruiden aan huis onder het motto ‘kook als een echte chef'."
Bloemen aan huis
Wat gelukkig wel heel goed werkte, waren de aan huis geleverde bloemen. “Onze boeketten voor Moederdag waren op amper twee dagen tijd uitverkocht. Dat kwam omdat we in de weken ervoor al zoveel tulpenpakketjes hadden verkocht. We hebben de tulpen nodig om mooie, grote boeketten te kunnen maken. Heel wat mensen bestelden bijvoorbeeld twaalf pakketjes om een bloemetje aan de buren af te geven.”
Yo leverde ook bloemen aan de twee rusthuizen in haar gemeente. “Familieleden bestelden een boeket voor hun geliefde ouderen, een fleurig hart onder de riem voor al wie geen bezoek mocht krijgen. De levering was wel niet zo vanzelfsprekend. Ik ging de bloemen aan de receptie afgeven en daarna moesten de boeketten enkele uren in quarantaine. Pas daarna mocht het zorgpersoneel ze verdelen.”
Op het einde van de maand april was Yo moe maar voldaan. “Ik vond alles zeer plezant en uitdagend, alleen het rondrijden om aan huis te leveren was bijzonder vermoeiend. Soms was ik tot drie uur per dag onderweg met wel 40 pakketjes per dag.”
Yo: "We zijn bij ons thuis een afhaalpunt voor bloemen geworden. Om alles veilig te laten verlopen kregen we van de gemeente een stoepsticker."
Geven in crisistijden
Sinds mei is Paulien van het Gentse bloemenatelier Blommm opnieuw opgestart en dus is Yo gestopt met het leveren van bloemen aan huis. “Het is zeker niet mijn ambitie om volgend jaar opnieuw moederdagboeketen te gaan verkopen, dat was dit jaar uitzonderlijk.”
Van alle nieuwe dingen die Yo heeft uitgeprobeerd zullen er ongetwijfeld een aantal blijven hangen. “Voor Moederdag had ik samen met mijn dochter Fie die textielontwerpster is een reeks plantaardig gekleurde sjaals gemaakt. De respons was heel positief en die sjaals worden nu exclusief bij Paulien verkocht. Wie weet stapt Fie later mee in het bedrijf zodat we die nieuwe tak samen verder kunnen uitbouwen.”
Ook de recente opstart van Marie Poppies, een enthousiast duo dat duurzame bloemen verdeelt in het Brusselse, was voor Yo een geschenk uit de hemel. “Ook voor floristen is dat een win: ze kunnen de biobloemen van Bio Bloom, Duizendblad, De kleur van hier en nu en Le Monde des Mille Couleurs nu op één plaats bestellen.” Daarnaast levert Yo nu ook aan de webwinkel Linked Farm. “Zij zagen hun verkoop sinds corona vervijfvoudigen.”
Haar lokale bloemenverkoop wil Yo wel blijven verder zetten. “We zijn bij ons thuis zelf een afhaalpunt geworden. Om alles veilig te laten verlopen kregen we van onze gemeente een stoepsticker. Je belt aan en gaat op de stip staan. Wij trekken onze handschoenen aan en reiken je het vooraf bestelde boeket aan. Klaar. We hebben ook een afhaalpunt bij Ohne in Aalst.”
Yo heeft in alle samenwerkingen met horeca, bloemisten, andere telers, de gemeente… vooral ervaren hoe belangrijk geven in tijden van crisis is. “Ik heb altijd getracht om de ander ook vooruit te helpen en tot een win-win-situatie te komen. Corona is een tijd om nieuwe dingen te proberen. Terugplooien op mezelf zou ik nooit doen. Als je als ondernemer goed omringd bent, dan staat je bedrijf ook steviger. ”
Bron: eigen interview
"Corona is een tijd om nieuwe dingen te proberen. Als je als ondernemer goed omringd bent, dan staat je bedrijf steviger. "