Portret Luc Hollands: "Als mensen tussen de koeien staan, wordt ons bioverhaal overtuigend"
Voor Luc Hollands van bioboerderij Green Valley in de prachtige voerstreek zijn veerkrachtige weides met gezonde koeien minstens even belangrijk als mensen tonen wat bio inhoudt. Als voorzitter van de coöperatie Biomilk.be zet hij zich ook vol overtuiging in voor een faire melkprijs. "We beschikken niet over grote reclamebudgetten, dus moeten we aan mensen laten zien wat bio is. Als mensen tussen de koeien staan, wordt ons bioverhaal overtuigend."
Bioboer Luc Hollands is met zijn 100 koeien niet alleen melkveehouder op Green Valley in de prachtige Voerstreek, hij is ook boerenactivist. Dat engagement stamt uit zijn jeugd: “Mijn vader nam een klein gemengd bedrijf over van zijn schoonvader. Hij wilde de varkenshouderij uitbreiden en stoppen met melkvee, maar toen stortte de varkensmarkt in en werd hij verplicht om ze allebei te doen. Jaren heeft hij gewerkt van half 3 ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds.”
Lucs vader wilde niet dat zijn zoon het bedrijf zou overnemen, maar Luc wilde toch graag verder gaan met de koeien. “Dat liep goed tot in 2009. Toen beslisten ze om het melkquotum af te schaffen. Ik zag het doemscenario van mijn vader weer voor me en besliste om me hiertegen te verzetten. Ik nam actief deel aan de boerenprotesten, met de tractor van Voeren naar Brussel.”
Geen soja, maar gras, veldbonen... uit bioweiden
Het contact met anderen leidde tot interessante inzichten. “Ik zag hoe andere boeren kozen voor megastallen, wat ik niet wilde. Ik had daarnaast contact met boeren uit Zuid-Amerika, die me zeiden dat de sojateelt voor hen een ramp was. Boeren werden door multinationals vermoord omdat ze hun grond niet wilden afstaan. Dat ik zelf soja gebruikte, kon ik niet verzoenen met de strijd die ik in Brussel voerde. In 2011 besliste ik dus om te schakelen naar bio.”
De juiste voeding voor de koeien is belangrijk. "Mijn koeien eten voornamelijk gras, en géén maïs of soja. Ze krijgen een mengsel van granen en erwten of veldbonen uit onze biologische weiden, dat levert omega3-rijke melk op." Dat ging prima tot het afgelopen jaar. "Door de extreme droogte in onze regio hebben we biovoer bij moeten kopen."
"We beschikken niet over grote reclamebudgetten, dus moeten we aan mensen laten zien wat bio is. Als mensen tussen de koeien staan, wordt ons bioverhaal overtuigend."
Fruitbomen en boerengolf
Met het oog op de klimaatopwarming probeert Luc zich nu al te wapenen tegen nieuwe droge zomers: "We kiezen voor grassoorten die beter tegen de droogte kunnen, we planten fruitbomen in de strijd tegen hitte die schaduw creëren voor onze koeien en het fruit verkopen we in onze hoevewinkel. In onzekere tijden moet je als boer op verschillende paarden wedden. In slechte jaren kan de opbrengst van het fruit een jaar redden."
De Voerstreek is bovendien heel toeristisch, dus zet Luc ook in op hoevetoerisme. Green Valley is ook een vakantieverblijf waar je heerlijk kan gaan boerengolfen, een balletje slaan op de wei tussen de koeien in een prachtig decor. Heel origineel!
Luc ontvangt met veel plezier boerderijklassen en individuele bezoekers op zijn boerderij. Hij pleit ook voor openheid, boeren zijn collega’s en géén concurrenten. "Ik boer niet alleen voor mezelf, maar ik wil dat mensen voelen waar hun eten vandaan komt. We beschikken niet over grote reclamebudgetten, dus moeten we aan mensen laten zien wat bio is. Als mensen tussen de koeien staan, wordt ons bioverhaal overtuigend. Alle bioboeren zouden dat moeten doen.”
"We planten fruitbomen die schaduw creëren voor onze koeien. Het fruit verkopen we in onze hoevewinkel. In onzekere tijden moet je als boer op verschillende paarden wedden."
Biomilk.be, een coöperatie waar boeren de leiding nemen
Vanuit die insteek is Hollands ook overtuigd voorzitter van Biomilk.be, een coöperatie van zo’n 45 melkveehouders die samenwerken om een faire prijs te krijgen voor hun melk. “We verenigen kleinere en grotere boeren, die allemaal dezelfde prijs krijgen voor hun melk. Redelijk uniek omdat boeren zelf de leiding nemen, maar ik vind dat essentieel. Dankzij die solidariteit kan iedereen mee. De grote boeren helpen de kosten te drukken, de kleinere boeren bepalen het imago van onze biologische sector. Bovendien doen we als boer binnen de coöperatie alles zelf. We willen dat niet uit handen geven, omdat zo vaak het vertrouwen ook verdwijnt. Er is trouwens altijd ruimte voor extra boeren.”
"Biomilk.be verenigt kleinere en grotere bioboeren, die allemaal dezelfde prijs krijgen voor hun melk. Dankzij die solidariteit kan iedereen mee.'
Iets minder dan de helft van de afzet van Biomilk gaat naar Delhaize. Dat is een erg goede samenwerking, zegt Luc. “Daarnaast leveren we ook aan ambachtelijke kaasmakers zoals Hinkelspel, Damse kaas, Herve Société Bio... Die willen niet zo nodig de goedkoopste melk, kwaliteit is voor hen veel belangrijker. Tot slot hebben we ons eigen merk Bioterroir. Dat is voorlopig een klein project, maar het lijkt ons goed om zoiets achter de hand te houden.”
Hollands is een tevreden boer: “Ik heb een intensief, maar rijk leven. Ik ben blij dat mijn vrouw me daar vol in steunt. Bovendien werkt mijn zoon al 7 jaar mee op het bedrijf en is hij van plan om het bedrijf op termijn over te nemen. Hij wil ook biologisch blijven boeren. Dat maakt me trots.”
Bron: vakblad Bio Actief 50