Portret: "Kazidomi maakt bio betaalbaarder voor trouwe klanten"
Kazidomi heeft geen winkelruimte, maar bestaat alleen online. De Belgische webwinkel verkoopt al sinds 2016 bioproducten. Oprichtster Emna Everard maakte er altijd al een erezaak van om gezond te eten. Ze bedacht een systeem van abonnementen zodat ze bio betaalbaarder kan maken voor haar trouwe klanten.
Emna Everard, oprichtster van Kazidomi, las als kind al de etiketten in de winkel. Emna: “Gezond eten was bij ons thuis belangrijk. Toen al droomde ik ervan een winkel te hebben waarbij klanten die gezond wilden eten gewoon konden vertrouwen op het geselecteerde aanbod in plaats van zelf op onderzoek te moeten.”
Op haar achttiende startte ze met een opleiding bedrijfskunde, en gaandeweg groeide het idee voor een webwinkel. Emna: “Zo bleven de eerste investeringen beperkt. Het businessplan van Kazidomi was mijn eindwerk. Samen met mijn prof heb ik een eerste versie online gezet. Dat was een klassieke webwinkel met 350 referenties droogwaren.”
Trouwe klant belonen
Het was een moeilijke start en dus begon Emna samen met haar vennoot aan het concept te sleutelen. “In de Verenigde Staten werkten een aantal webshops met een abonnementsysteem. We hebben ons daardoor laten inspirereren.”
Emna legt uit hoe het werkt. “Je kan bij Kazidomi producten kopen tegen de normale prijs, maar wie jaarlijks 100 euro betaalt, wordt abonnee. Die krijgt dan kortingen tussen de 20 à 50 procent.” Ze richt zich voor alle duidelijkheid dus op het belonen van trouwe klanten, met respect voor eerlijke prijzen. Die formule blijkt te werken. Emna: “We hebben intussen al 10.000 abonnees. Haalt een abonnee zijn korting er niet uit, dan betalen we het verschil terug. In de praktijk gebeurt dat bijna nooit.”
Kazidomi zet ook sterk in op (voornamelijk Franstalige) communicatie en klantenbinding en een breed assortiment. Dat gaat intussen verder dan droge voeding. “Klanten vinden in onze webshop schoonmaak- en verzorgingsproducten, cosmetica en voedingssupplementen. We mikken op 4.000 referenties tegen eind 2020.”
Emna: "In onze webwinkel verkopen we bio tegen de normale prijs, maar onze 10.000 trouwe abonnees belonen we met kortingen."
Eigen huismerk
Het voedingsaanbod is bijna volledig biologisch gecertificeerd. Om het aankoopvolume te optimaliseren en bio betaalbaar te houden voor hun klanten wordt er gekozen voor één referentie per type product.
Emna: “We hebben intussen ook een huismerk, dat naast ons merkenaanbod bestaat. Daardoor halen we tussenschakels weg, wat de prijs weer drukt. Gezonde voeding blijft het uitgangspunt en dus hanteren we bepaalde selectiecriteria: producten met palmolie of geraffineerde suiker verkopen we bijvoorbeeld niet. Ook de ecologische voetafdruk van een product is belangrijk.”
Lokaal aanbod is een moelijker verhaal, geeft Emna toe. “We kijken vooral naar de plaats waar een product het best geproduceerd kan worden. Voor pasta, pesto en tomatensaus is dat Italië, pindakaas komt uit Nederland en kokosproducten uit Sri Lanka.”
Emna: "Gezonde voeding blijft het uitgangspunt: producten met palmolie of geraffineerde suiker verkopen we bijvoorbeeld niet."
Le en la bio
Kazidomi is sinds 2016 sterk gegroeid en heeft intussen 26 personeelsleden. Blijven groeien is dan ook het plan, met meer producten in het huismerk en een breder assortiment baby- en sportvoeding.
“Als jonge onderneming kijken we ook naar wat er internationaal beweegt in de biosector. Zo spreken ze in Frankrijk al van ‘Le Bio’ en ‘La Bio’, waarbij dat laatste zichzelf veel strengere criteria oplegt. Ook daar willen we op inspelen.”
Meer info op www.kazidomi.be
Bron: vakblad Bio Actief