Water staat bioboeren aan de lippen door energiecrisis
De hele voedingssector heeft last heeft van de inflatie en daar vormt de biologische sector geen uitzondering op. In de supermarkten laten klanten vaker biologische voeding staan om voor goedkoper te kiezen terwijl de biologische pluimvee-, varkens- en geitenboeren hun producten moeten verkopen met verlies, zo vertelt BioForum in de krant Gazet van Antwerpen.
Door de energiecrisis en stijgende voederprijzen heeft ook de biologische sector zware klappen gekregen. In een dossier laat de krant Gazet van Antwerpen verschillende bioboeren, winkeliers en retailers aan het woord over welk effect de crisis heeft op hun verkoop.
Wat blijkt? Terwijl de biosector in coronatijden nog groeide met liefst 16% in de verkoop, zien de huidige cijfers er minder rooskleurig uit. Supermarktketens als Delhaize en Colruyt Group maar ook kleinere biowinkels als Biodynamika zien een daling in de verkoop van bioproducten. Mensen winkelen met een kleiner budget, en kiezen ze vaker voor goedkopere in plaats van duurzame voeding. Om boven water te blijven, passen sommige bio-winkels daarom hun assortiment aan. Zo melden Bio-Planet en Carrefour hun aanbod in bioproducten te verkleinen.
Jef Dries, pluimveehouder: "Als supermarkten 4 eurocent meer zouden vragen voor een ei en dat zouden doorrekenen aan de boeren, zouden we beter onze kost kunnen verdienen.”
De prijs van een bio-eitje
Door de crisis zijn de voedingsprijzen over het algemeen enorm gestegen, maar daardoor is het prijsverschil tussen bio en niet bio voor vele producten net kleiner geworden. Voor het eerst zien we dat biologische veehouders ongeveer evenveel krijgen voor hun melk of eieren, en dat terwijl de productiekosten in de biolandbouw net hoger liggen. Daardoor draaien biologische pluimvee-, varkens- en geitenboeren elke dag verlies omdat ze hun producten onder de kostprijs moeten verkopen.
Voor biologisch pluimveehouder Jef Dries uit Weelde was 2022: “Door het dure voeder en de hoge energieprijzen was 2022 een heel moeilijk jaar. En met die vaste prijsafspraken zit er maar weinig beweging in de verkoopprijs. Als supermarkten 4 eurocent meer zouden vragen voor een ei en dat zouden doorrekenen aan de boeren, zouden we beter onze kost kunnen verdienen.”
Varkenshouder Raf Francken verkoopt rechtstreeks aan de consument waardoor hij beter zelf zijn prijs kan bepalen. Twintig jaar geleden schakelde Raf over op biolandbouw. “Ik kweek een eerlijk product, met respect voor de dieren en de gezondheid van de consument”, zegt hij. “Omdat de prijs van het voeder is verdubbeld, zijn mijn prijzen 5 tot 10% verhoogd. Onze vaste klanten betalen dat beetje meer met plezier omdat ze weten dat ons vlees smaakvol en gezond is. In de eindejaarsperiode hadden we evenveel bestellingen als vorig jaar.”
Raf Francken, biologische varkenshouder: "Onze vaste klanten betalen dat beetje meer met plezier omdat ze weten dat ons vlees smaakvol en gezond is.”
Trouwe bioklanten
Retailers rapporteren gemiddeld een volumedaling in de verkoop van bio tot 20%. Net als andere voedingswinkels ervaren ook biowinkels dat hun klanten zich door de crisis ploeteren en minder uitgeven. Een aantal is bezweken en failliet, andere stoppen, maar gelukkig kunnen ze ook blijven rekenen op trouwe klanten die bewust blijven kiezen voor gezonde voeding.
“Overal stijgen de prijzen, dus ook bij ons”, zegt Ief Moris van Diodynamika in Turnhout. “Vooral van eieren, vlees en oliën. Voor een biokip die ik met een mooie winstmarge verkocht aan 26,95 euro, zou ik nu voor eenzelfde winstmarge 40 euro moeten vragen. Wat ik niet doe, want dan koopt niemand nog kip.”
“Wij focussen op bulk en korte keten om onze prijzen redelijk te houden,” vertelt Julien De Brouwer van de biologische keten The Barn, die zeven vestigingen telt waaronder eentje in Antwerpen. Dat werpt duidelijk zijn vruchten af, want het afgelopen jaar hebben zij 10% meer omzet gedraaid. “Op duurdere producten zoals vlees zijn de winstmarges klein, anders wordt het onbetaalbaar. De klant moet beseffen dat prijsstijgingen er niet zijn om onze zakken te vullen, wel om de sector rendabel te houden.”
"Zowel bij Bio-Planet als bij Colruyt zien we een trouw cliënteel dat bewust blijft gaan voor de gezondheid van zichzelf en de planeet”, zegt woordvoerster Hanne Poppe van Colruyt. “Klanten gaan wel slimmer om met hun budget en kiezen meer voor de promo’s en het huismerk Boni Bio, en vervangen duurdere groenten en vlees door goedkopere.”
Lees het volledige dossier in de krant Gazet van Antwerpen (enkel voor abonnees).
Hanne Poppe, woordvoerdster van Bio-Planet: "We zien een trouw cliënteel dat bewust blijft gaan voor de gezondheid van zichzelf en de planeet."