Consumptie van bio in Vlaanderen neemt sprong

13.04.2016
Rs16374  Lara Kookt Voor Ulisa Develtere 9498 Lpr

De Belgische consumptie groeide in 2015 met 18%, dat is een sprong omhoog en brengt het marktaandeel voor verse biovoeding van 2,3% naar 2,7%. Biologische producten vallen in de smaak, niet alleen voor de kwaliteit, maar ook dankzij groene innovatie door de bedrijven die bio maken. Deze groene innovaties bieden antwoorden op uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken.


Groei in consumptie

De fikse groei in consumptie is onder meer te danken aan een ruimere beschikbaarheid van bio in meer verkoopskanalen. Bovendien blijkt dat consumenten hun aankopen uitbreiden naar andere productgroepen. Terwijl groenten en aardappelen nog steeds de toppers van bio zijn, blijken vooral producten als brood, zuivel en fruit gestegen. Het verschil in consumptiegroei tussen de gewesten is beduidend: vooral Brussel blijkt op de kar te springen in 2015.

'Bio is nog beter beschikbaar geworden in meer verkoopskanalen'

De verkoop van bio is verspreid over alle leeftijden en alle sociale klassen, met lichte verschillen volgens leeftijd en inkomen. 9 op de 10 Belgen koopt wel eens bio.

Groei in productie

Niet alleen de consumptie groeit, maar ook het aantal biobedrijven in Vlaanderen groeit, maar dan eerder gestaag. Eind 2015 telde de biosector 370 gecertificeerde landbouwbedrijven. Dat is 8% of 27 bedrijven meer dan in 2014. Ook in de verwerking, verdeling en verkoop groeide het aantal gecertificeerde bedrijven met 11% tot 823 marktspelers.

Ruim een kwart van deze bedrijven zijn boerderijen waar diverse groenten worden geteeld, bijna een derde doet aan veeteelt. De biologische landbouwgrond in Vlaanderen bestaat voor 46% uit grasland en gronden met natuurwaarde, 18% wordt ingenomen door klimaatvriendelijke bodembedekkers en 16% door akkerbouwgewassen. Aardappelen, groenten en kruiden nemen 11% van het bio-areaal in en fruit 9%.

Groene innovatie

De maatschappelijke relevantie van bio blijft intussen stevig. Bedrijven die bio maken, kiezen resoluut voor een milieu- en klimaatvriendelijke aanpak. Het maken van biovoeding biedt meer economische stabiliteit en innoveert met breed gedragen bedrijfsmodellen. Kortom, de Vlaamse biosector speelt veerkrachtig in op de vragen die onze huidige maatschappij opwerpt. De biosector is rijk aan groene innovatoren die door de burger erg gewaardeerd worden.


Meer over dit thema: Hoe werkt een bioboer?


Bron: BioForum Vlaanderen vzw

Nieuwsfoto: Lisa Develtere bij Lara Kookt voor U

Lorem ipsum

5 redenen om bio te kiezen

Lekker puur

Groenten uit volle grond, dieren die vrij naar buiten kunnen, brood dat de tijd krijgt om te rijzen. Biologische producten zijn puur en vol van smaak. Ze bekoren door hun kwaliteit en authenticiteit. Dat proef je!

Gezond genieten

Biologische producten zijn de vrucht van een zorgvuldig proces dat start bij een vruchtbare bodem of een gezond dier. Bij de verwerking van biovoeding zijn enkel een beperkt aantal additieven en toepassingen toegelaten. Zo leidt bio tot producten met een zuivere samenstelling en hoge voedingswaarde.

Goed voor het milieu

Met vruchtwisseling, natuurlijke bemesting en biologische bestrijding zorgt de bioboer voor een veerkrachtig ecosysteem dat ons allemaal ten goede komt: proper grondwater, bescherming tegen overstroming, tegengaan van klimaatverandering, natuurlijke beheersing van plagen… Bio gebruikt geen kunstmest, geen gewasbescherming van chemisch-synthetische oorsprong en geen ggo’s.

Vriendelijk voor dieren

Biologische dieren eten voedzaam biologisch voer en krijgen de tijd om te groeien in een ruime zonverlichte stal waar ze vrij naar buiten kunnen. Een biologische veeteler kiest zijn rassen zorgvuldig om het gebruik van geneesmiddelen maximaal te beperken. De dieren - en consumenten - varen er wel bij.

100% toekomst

Een agro-ecologische aanpak biedt ons de beste garantie om de wereld te voeden, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Wie bio kiest, streeft naar een toekomst met tevreden boeren, rijke oogsten en gezonde mensen. Vandaag en morgen, voor iedereen.