Portret: Boerenwinkel 'Boer Bas' brengt bioboeren naar de stad
Jens Mouton groeide op op biologisch landbouwbedrijf De Zwaluw en startte enkele jaren geleden met Koolmees, zijn eigen bioboerderij in Ichtegem. Hij stampte daarnaast ook zijn eigen stadswinkel in Brugge uit de grond. Daar verkoopt Jens zijn eigen geteelde en gekweekte producten, en ook een uitgebreid aanbod van andere bioboeren uit de streek.
Jens wilde net als zijn ouders vooral inzetten op rechtstreekse verkoop naar de klant. Jens: “Verkopen zit me in het bloed. Alleen was er geen geschikte verkoopsruimte op mijn boerderij. Omdat ik de verkoop meteen goed wilde aanpakken, week ik uit naar Brugge, de dichtstbijzijnde stad. Zo ontstond de stadswinkel Boer Bas.”
Bioboeren een gezicht geven
Met de symbolische naam ‘Boer Bas’ wil Jens het 20-tal boeren die bij hem leveren een stem en gezicht geven. Initieel was het idee zelfs om een coöperatie te starten, maar dat idee liet Jens vrij snel varen. “De neuzen van meerdere boeren in dezelfde richting krijgen blijkt niet evident. Boer Bas blijft dus mijn winkel. Ik ben verantwoordelijk voor logistiek en verkoop. Maar ik wil toch dat alle boeren die hier leveren zich een beetje ‘Boer Bas’ voelen. Zij kunnen zich ten volle focussen op de teelten. Alle boeren die er van bij het begin bij waren, leveren nog steeds. Ik hou ook rekening met hun teeltplanning en kan als kleinschalige boer zelf bepaalde hiaten opvullen.”
Jens verkoopt in zijn winkel 'Boer Bas' de producten van een 20-tal bioboeren: "Ik wil dat alle boeren die hier leveren zich een beetje Boer Bas voelen."
Bio, lokaal en fair
Er wordt vanalles verkocht in de winkel van Boer Bas. Het gaat van groenten, fruit, vlees en zuivel tot brood, pasta en bier. Naast de boeren neemt Boer Bas ook af van enkele verwerkers en heel af en toe koopt hij aan in de groothandel. “Dat doe ik vooral om het jaar rond een breed aanbod te hebben. Klanten verwachten dat. Dat is een evenwicht dat je moet zoeken als winkelier.”
Voor Jens is niet alleen bio een criterium, ook kleinschaligheid vindt hij belangrijk. “Ik vermijd het om producten aan te kopen bij bedrijven van industriële grootte. Ik kies voor leveranciers waar de mensen van tel zijn. Het verhaal van een bedrijf is minstens zo belangrijk. Bio, fair en lokaal: een product in mijn winkel moet aan minstens 2 van die criteria voldoen. En dus bied ik soms ook producten aan die niet bio zijn, van lokale initiatieven, al blijft dat beperkt.”
"Ik ben niet de goedkoopste, maar dat hoeft ook niet. Ik wil klanten die de waarde van mijn producten goed inschatten: een eerlijke prijs voor eerlijke klanten."
Het verschil maken
Met zijn winkel mikt Jens onder meer op de horeca. “Over prijs discussieer ik zelden met mijn leveranciers, wel over kwaliteit. Alle producten die ik aanbied moeten ook in een sterrenzaak gebruikt kunnen worden. Een eerlijke prijs betekent voor mij ook een stabiele prijs, zowel in de aankoop als de verkoop. Bij Boer Bas zullen klanten dus geen promoties vinden. Hoogstens bij een overaanbod kan de prijs wel eens dalen, maar mijn verkoopprijzen zijn vrij stabiel. Ik ben daardoor niet de goedkoopste, maar dat hoeft ook niet. Ik wil klanten die voor mij kiezen, klanten die de waarde van mijn producten goed inschatten: een eerlijke prijs voor eerlijke klanten.”
Jens merkt ook dat het voor boeren niet altijd eenvoudig is om hun eigen prijs te bepalen. “Soms vragen boeren aan mij de prijs. Op zich is dat niet correct, boeren zouden hun eigen prijs moeten kennen. Ik zie ook dat boeren de fout maken om hun eigen teelten in hun eigen thuisverkoop te goedkoop aan te bieden.”
Jens is blij met de manier waarop hij het heeft aangepakt. “Dankzij Boer Bas kan ik niet alleen mezelf een eerlijk inkomen garanderen, maar ook mijn medewerkers en de leveranciers van wie ik afneem.”
Je kan Boer Bas terugvinden op hun facebookpagina en in de Biopunten.
Bron: Bio Actief 57