Portret Ginette Bar: "Onze missie? Bio toegankelijk maken"
Sinds een jaar kunnen mensen met een hart voor bio terecht bij Ginette Bar, in de Europese wijk in Brussel. De zaakvoerders Didier en Nick hebben maar één missie: bio toegankelijk maken voor iedereen. "Wij willen tonen dat bio naast lekker en kwaliteitsvol ook best betaalbaar kan zijn," klinkt het.
Zoveel mogelijk bio
Het biologische bier van Ginette had je misschien al geproefd, maar in de Brusselse Ginette Bar trekken de zaakvoerders Didier Hamoir en Nick Balfour hun passie voor bio door over de hele lijn: van gerechtjes om te delen, de betere hamburgers met frietjes, biologisch huisbier tot wijnen, sapjes... op de drankenkaart.
"We zijn als bar en als restaurant Biogarantie-gecertificeerd. Minstens 80 procent van ons aanbod is dus biologisch. Voor onze eigen producten – zoals ons huisbier – zijn we zelfs volledig bio.” Maar zaakvoerder Nick geeft ook meteen toe, voor een restaurant is 100% bio toch een uitdaging. “Voor ons menu proberen we alles biologisch te kopen. Onze drankkaart is gemengd: bijna alle wijnen en sappen zijn biologisch, voor sterke drank bieden we biologische en gangbare varianten aan. We vermelden op onze drankenkaart duidelijk wat biologisch is en wat niet.”
Voor alle producten, bio of niet, werken ze samen met bedrijven die artisanaal werken en waar ze partnerschappen mee hebben. Didier: “Het zijn dus producten waar we ook achter kunnen staan. Dat is belangrijk voor ons. Bepaalde grote drankenmerken komen hier gewoon niet binnen, en onze klanten hoor je daarover zeker niet klagen.”
"Grote drankenmerken komen hier niet binnen, en onze klanten hoor je daarover niet klagen. Bijna alle wijnen, sappen en ons huisbier zijn bio."
Eigen biolimonades, biohapjes...
De klanten van Ginette zijn niet allemaal pure bioconsumenten, maar ze richten zich op levensgenieters die meerwaarde zoeken. "Wij willen tonen dat bio naast lekker en kwaliteitsvol ook best betaalbaar kan zijn. Het is vooral daarvoor dat mensen naar Ginette Bar komen. Dat het bio is, is mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste argument.” Of zoals ze het zelf omschrijven op hun eigen Facebookpagina: "We houden van baarden en sandalen, maar ook van luide muziek, bier een avondje ontspannen... Wij dragen zorg voor de toekomst zodat jij ten volle kan genieten."
Om alles betaalbaar te houden, moet Ginette best creatief zijn. “We maken onze eigen limonades. En we bieden geen gratis chips bij drankjes maar wel versnaperingen tegen betaling zoals olijven of notenmengelingen. Bioworst niet, want dat zou te duur zijn.”
Ook in andere steden
Ginette wil de biosector helpen om zich verder te ontwikkelen. En dat vraagt soms opvallende beslissingen. Didier: “We hebben om die reden ons huisbier Ginette verkocht aan AB Inbev. De middelen die we daardoor hebben gekregen, kunnen we nu investeren in de biosector. We kregen wel wat negatieve reacties vanuit de biosector, maar wij willen verandering brengen. En dat doe je niet door klein te blijven.”
Ginette zet dan ook volop in op de toekomst. “We hebben 10 mensen in dienst en groeien verder. In september openen we een tweede vestiging in Brussel en we zouden ook graag in Antwerpen, Gent en Luik iets willen opstarten. Op al die plekken hebben we mensen nodig die affiniteit hebben met de lokale cultuur en een lokaal netwerk. We geloven dat bio nog veel groeipotentieel heeft. Daar willen we zelf graag toe bijdragen.”
Ontdek Ginette Bar op Facebook.