Portret - Origin'O Brugge: "Onze dagschotels en soepen zijn erg populair"
In de eerste plaats wil Origin' O Brugge een moderne buurtwinkel zijn waar persoonlijk contact met de klanten voorop staat. Guy, regionaal winkelmanager, leidt ons met veel plezier rond in de moderne winkelruimte. Opvallend is het kookeiland pal in het midden. “Onze chef-kok gaat hier aan de slag met overschotten van groenten. Onze dagschotels en soepen zijn erg populair.”
Moderne buurtwinkel
Je kent ze wel, de op-en-top Belgische biowinkelketen Origin’O. Hun moderne filialen liggen verspreid over heel Vlaanderen. Het zijn geen kleine biowinkeltjes, maar ook geen biologische supermarkt. Je kan er terecht voor biologische en vegetarische voeding, maar ook voor ecologische huishoud- en verzorgingsproducten.
Guy Van den Branden, regionaal winkelmanager, kwam pas enkele jaren geleden in contact met bio, maar hij was altijd al geboeid door voeding. Hij heeft de leiding over acht eigen winkels van Origin’O en begeleidt zes franchisewinkels, uitgebaat door zelfstandigen. "Ik ben de schakel tussen het winkelpersoneel en het hogere management. Mijn rol is vooral om de geranten te ondersteunen in hun werk. Voor een deel gaat dat over cijfers, maar ik help hen ook om het beste in zich naar boven te halen,” zegt Guy.
"Ons doel is om een moderne buurtwinkel te zijn, zoals vroeger”, vertelt Guy. "We vinden het persoonlijke contact met onze klanten onze grootste troef. Regelmatig zien we klanten die op doktersadvies bepaalde dingen niet meer mogen eten. Die worden bij ons persoonlijk door de winkel geleid. Dat is een troef die supermarkten bijvoorbeeld niet kunnen bieden.”
Guy, regionaal winkelmanager: "Klanten die op doktersadvies bepaalde dingen niet meer mogen eten worden bij ons persoonlijk door de winkel geleid.”
Bijzonder bio
Een ander sterk punt is het eigenzinnige assortiment. Biologische speciaalzaken bieden producten aan die je nergens anders vindt. Guy: "Regelmatig komen mensen die hun eigen bier brouwen bij ons aankloppen. Startende ondernemers krijgen van ons alle kansen. Ons aankoopteam proeft en probeert uit. Uiteindelijk beslist de gerant welke nieuwe producten wel of niet in zijn winkel terechtkomen. Die weet immers het beste wat er werkt in zijn regio. In steden als Gent worden nieuwigheden soms sneller opgepikt.”
Origin’O werkt voor zijn groenten ook graag samen met lokale biologische boeren. In de winkel herken je deze lokale biologische groenten ook aan het Belgische Biogarantie-label.
Online webwinkel
Het moederbedrijf Biofresh Belgium, dat de winkels van Origin'O bevoorraad, is onlangs gefuseerd met zijn Nederlandse sectorgenoot Udea. Guy ziet wel opportuniteiten in deze Nederlandse samenwerking: "De Nederlandse Ekoplaza-winkels van Udea hebben een sterk uitgewerkte webwinkel, iets wat voor ons ook mogelijkheden biedt.”
“Zo’n webwinkel is nodig, want de klant verwacht dat,” zegt Guy. Die klant is trouwens erg gevarieerd. “Wat hen verbindt, is dat ze bewust bezig zijn met voeding en duurzaamheid in het algemeen.” Als biowinkel moet je volgens Guy dus niet alleen naar het assortiment kijken, maar ook naar het grotere plaatje, zoals verpakking.
Tot slot wil Guy nog een pluim steken op de hoed van zijn personeel. “Het is dankzij hen dat onze klanten vertrouwen in ons hebben. Hier in Brugge is het een heel dankbaar team, dat met hart en ziel gelooft in bio.”
Bron: Bio Actief.