Portret - Biostation: “Bio is voor ons het eerste criterium.”
In 2015 opende in station Antwerpen-Centraal de biowinkel Bio Station. Voor uitbater Kelvin en zijn echtgenote was dat een grote stap in het onbekende. "Gezonde voeding was er moeilijk te vinden, dus zagen we mogelijkheden."
Minder voedselverspilling
“Voor wij de winkel openden, was ik salesmanager voor een internationaal bedrijf. Ik reisde de wereld rond en in al die luchthavens en treinstations viel één ding me op: gezonde voeding was moeilijk te vinden. Nochtans is dat belangrijk. Wij zagen dus mogelijkheden voor een biowinkel in een treinstation.”
Het eerste jaar konden klanten terecht in een klein winkelpand, waar ze naast biologische voeding ook belegde biobroodjes en koffie konden kopen. Intussen is het winkelgedeelte verhuisd naar een groter pand, terwijl het kleinere pand als broodjeszaak dient. “Dankzij de broodjeszaak verspillen we minder voedsel. Met onverkoopbare groenten maken we soep, van de niet-verkochte broden maken we onder meer croutons voor de verse maaltijdsalades.”
Kelvin: "Dankzij de broodjeszaak verspillen we minder voedsel. Met onverkoopbare groenten maken we soep, van de niet-verkochte broden maken we onder meer croutons voor de verse maaltijdsalades.”
Bio als eerste criterium
Meer dan 95 procent van het assortiment in de winkel is biologisch gecertificeerd. Bio Station heeft dan ook een Biogarantie-certificaat. “Biologisch is voor ons het eerste criterium. Daarnaast willen we een gevarieerd gamma aan producten aanbieden. Je vindt bij ons niet alleen snacks voor onderweg, maar ook boodschappen voor thuis zoals groenten, vlees, brood, droogwaren en huishoudproducten. Onze winkel is niet groot, maar wij doen ons best om iedereen te bedienen en proberen ons vooral te onderscheiden in onze klantvriendelijkheid en service.”
"Je vindt bij ons niet alleen snacks voor onderweg, maar ook boodschappen voor thuis zoals groenten, vlees, brood, droogwaren en huishoudproducten."
Dagelijks bijleren
Het cliënteel bestaat vooral uit mensen die met de trein reizen. Veel pendelaars komen bij hen hun avondeten kopen voordat ze de trein naar huis nemen. Kelvin: “Dat is soms een nadeel. Als de treinen bijvoorbeeld staken, merken we dat meteen aan onze inkomsten voor die dag.”
Als ondernemer starten in een onbekende sector, is niet eenvoudig. Kelvin heeft dan ook het gevoel dat er nog veel te leren valt. “Ik heb op voorhand veel research gedaan en mijn kennis op korte tijd bijgespijkerd. Dankzij het contact met leveranciers en klanten leer ik nog dagelijks bij. Ik ben ook eerlijk tegen mijn klanten: als ik iets niet weet, dan zal ik dat gewoon zeggen.”
Ook van het zes à zevenkoppig personeel – aangevuld met studenten – verwacht hij enige kennis over bio. “Ze moeten klanten minstens een antwoord kunnen geven op de vraag wat bio nu precies inhoudt.”
Wat is de belangrijkste les die hij kan trekken uit die eerste twee jaren? Kelvin: “Wij voelen ons heel gezegend en zijn dus vooral dankbaar voor waar wij na twee jaar staan met de winkels. Het is als starter niet gemakkelijk, maar wij blijven ambitieus en steunen daarom heel graag andere beginnende ondernemers.”
“Wij voelen ons heel gezegend en zijn dus vooral dankbaar voor waar wij na twee jaar staan met de winkels.