Portret De Natuurbron: "Onze late klanten kopen wat de pot nog schaft, zodat we niets weggooien"

16.05.2022
Ontwerp Zonder Titel 4
Foto: Kwestion 
In categorie

Biowinkel De Natuurbron in Kalmthout bestaat al heel lang. In 1996 kwam de zaak in handen van de moeder van huidige uitbater Kristien Soffers. Kristien groeide dus op omringd door biologische producten en besliste om in 2008 de winkel verder te zetten. "Vaak komen mensen voor het eerst wanneer ze een kind krijgen en zelf papjes willen maken. Die helpen we met plezier verder. En enkele jaren later vullen diezelfde klanten dan hun kar helemaal vol bij ons.”


Voor haar partner Wim – die in 2009 op het toneel verscheen – was een biowinkel onontgonnen terrein: “Authenticiteit en smaak vond ik al wel belangrijk, en al erg snel geraakte ik verslingerd aan het gamma. Het is fijn om de volle 100 procent achter je producten te kunnen staan en niet het gevoel te hebben dat je je klanten bedot.”

Van kinderpapje tot volle winkelkar

Smaak is, zo beaamt Kristien, een van de grootste verschillen. “Vaak komen mensen voor het eerst in onze winkel wanneer ze een kind krijgen en zelf papjes willen maken. Die helpen we met plezier verder. En enkele jaren later vullen diezelfde klanten dan hun kar helemaal vol bij ons.”

Niet dat dat zo nodig hoeft. Bij Kristien is iedereen welkom, of ze nu maar voor enkele producten komen of voor alles. “We willen een laagdrempelige sfeer creëren. We slagen er ook in om een breed publiek aan te spreken en te inspireren. Ik denk dat dat te maken heeft met onze persoonlijke aanpak. Naast een goede lokale verankering is dat toch onze belangrijkste sterkte en drijfveer.”

"We slagen er in om een breed publiek aan te spreken en te inspireren. Naast een goede lokale verankering is onze persoonlijke aanpak onze belangrijkste sterkte en drijfveer.”
Kristien en Wim slagen erin om een breed publiek aan te spreken - (c) Kwestion © Kristien en Wim slagen erin om een breed publiek aan te spreken - (c) Kwestion

Goed buikgevoel

Die persoonlijke aanpak zit ook in het assortiment. Zo belanden er ook producten in de rekken als klanten met leuke tips komen. Kristien: “Ik volg bij de samenstelling van ons aanbod vooral mijn buikgevoel en ga graag in op producten van kleine, vaak nieuwe spelers. Heel harde criteria zijn er niet, behalve bio natuurlijk. 99 procent van onze voeding is gecertificeerd.”

“Daarnaast verkoop ik ook liefst lokale producten, al ben ik geen purist. Als er van iets geen lokaal aanbod is, dan kijk ik ook over de grenzen.” Kristien is vooral gefocust op voeding en verzorging, en dus is het aanbod supplementen beperkt. Ook durven ze hun assortiment kritisch te evalueren en verdwijnt er af en toe wel een product waar ze niet achter staan. “In andere winkels ontdekken we af en toe nog wel eens iets, maar we merken dat ons assortiment gerust naast dat van grotere winkels mag staan.” 

Ook haalbaarheid is een criterium, zegt Wim. “Ik kan wel eens enthousiast worden over een nieuw product, maar als je dan een nieuwe leverancier erbij moet nemen, dan brengt dat veel extra werk met zich mee.”

"Onze late klanten kopen wat de pot nog schaft, zodat we niets moeten weggooien"

Niets weggooien

Die haalbaarheid zit ook in de levenshouding van Kristien en Wim. Zo beslisten ze om tijdens de eerste lockdown minder uren open te zijn. “Dat gaf ons in die zeer drukke periode de tijd om rekken bij te vullen en onze administratie te doen. Maar we merkten meteen dat er daardoor automatisch meer balans kwam in ons leven. Daarom hebben we dat zo gehouden.”

Commerce en groei staan bij ons niet centraal, zegt Kristien. Nog een voorbeeld daarvan: “2 keer per week is onze versafdeling tegen het einde van de dag zo goed als leeg. We zouden meer kunnen verkopen, maar moeten tegelijkertijd niets weggooien. Late klanten weten dat en kopen gewoon wat de pot nog schaft.” Wim voegt daar aan toe: “We hebben daardoor onze koelcel kunnen wegdoen, wat ons dan weer doet besparen in energiekosten.”

Bron: Vakblad Bio Actief 55

Lorem ipsum

5 redenen om bio te kiezen

Lekker puur

Groenten uit volle grond, dieren die vrij naar buiten kunnen, brood dat de tijd krijgt om te rijzen. Biologische producten zijn puur en vol van smaak. Ze bekoren door hun kwaliteit en authenticiteit. Dat proef je!

Gezond genieten

Biologische producten zijn de vrucht van een zorgvuldig proces dat start bij een vruchtbare bodem of een gezond dier. Bij de verwerking van biovoeding zijn enkel een beperkt aantal additieven en toepassingen toegelaten. Zo leidt bio tot producten met een zuivere samenstelling en hoge voedingswaarde.

Goed voor het milieu

Met vruchtwisseling, natuurlijke bemesting en biologische bestrijding zorgt de bioboer voor een veerkrachtig ecosysteem dat ons allemaal ten goede komt: proper grondwater, bescherming tegen overstroming, tegengaan van klimaatverandering, natuurlijke beheersing van plagen… Bio gebruikt geen kunstmest, geen gewasbescherming van chemisch-synthetische oorsprong en geen ggo’s.

Vriendelijk voor dieren

Biologische dieren eten voedzaam biologisch voer en krijgen de tijd om te groeien in een ruime zonverlichte stal waar ze vrij naar buiten kunnen. Een biologische veeteler kiest zijn rassen zorgvuldig om het gebruik van geneesmiddelen maximaal te beperken. De dieren - en consumenten - varen er wel bij.

100% toekomst

Een agro-ecologische aanpak biedt ons de beste garantie om de wereld te voeden, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Wie bio kiest, streeft naar een toekomst met tevreden boeren, rijke oogsten en gezonde mensen. Vandaag en morgen, voor iedereen.