Portret - Frederik Dossche: "Bij De Hobbit willen we de impact op het milieu zo laag mogelijk houden"

15.02.2017
Hobbit Dossche © Sophie Nuytten
Frederik Dossche, CEO van De Hobbit

De Hobbit is niet alleen een bekende figuur uit de literatuur maar ook en vooral een bloeiend biobedrijf in Maldegem, gespecialiseerd in vleesvervangers. Het bedrijf kiest daarbij resoluut voor biologische en vegetarische grondstoffen. Dus geen kunstmatige smaakstoffen, bewaarstoffen, aroma’s en genetisch gemanipuleerde mechanismen!


De Hobbit - Vleesvervangers - Maldegem - Bio sinds 1982

Het verhaal van de Hobbit begint zo'n 40 jaar geleden, aan de andere kant van de wereld. Tijdens zijn burgerdienst in Indonesië leerde oprichter Erik de Wilde tempeh kennen. Hij was zo enthousiast over deze vleesvervanger dat hij het zelf begon te produceren bij zijn terugkeer naar België, in 1982. Ook vandaag is tempeh nog altijd het belangrijkste product in het assortiment, al biedt De Hobbit intussen nog heel wat andere voedzame alternatieven aan voor vlees zoals tofu en seitan.

Huidige CEO Frederik Dossche legt uit hoe hij in het bedrijf terechtkwam: "Erik was een van mijn buren en nodigde me op een dag uit voor een rondleiding in zijn bedrijf. Ik vond de productie van tempeh enorm interessant en heb gevraagd of ik bij hem aan de slag mocht. Een aantal jaren later nam ik het bedrijf over. Daarna heb ik het verder uitgebouwd. Vooral in de jaren 90 groeiden we enorm, onder meer dankzij de dioxinecrisis."

Bio en Biogarantie

Bij De Hobbit gebruiken ze al van bij het begin biologische grondstoffen én ook het Biogarantie-label. Frederik Dossche: "Voor de Europese biowetgeving bestond, was het Biogarantie-label de enige manier om aan de consument te tonen dat wij volgens de biologische principes werkten. Het Biogarantie-label heeft er mee voor gezorgd dat we vandaag een Belgische biosector hebben. Zelfs nu het Europese logo van kracht is, blijven wij Biogarantie gebruiken, want het garandeert nog meer dan het EU-label. Voor veel consumenten is het ook nog steeds het meest herkenbare logo. En wij kunnen genieten van de publiciteit en communicatie rond het label."

"Zelfs nu het Europese logo van kracht is, blijven wij Biogarantie gebruiken, want het garandeert nog meer dan het EU-label."
Eu En Bg

Het EU-biolabel en het Biogarantielabel

Zo regionaal mogelijk

"Zelf hechten we veel belang aan het regionale aspect. Hoewel veel van onze grondstoffen niet lokaal te krijgen zijn, proberen wij toch zo regionaal mogelijk aan te kopen. We werken ook mee aan testen om soja lokaal te telen en maken nu ook Lupeh, het broertje van tempeh maar dan op basis van lokaal geteelde lupinebonen. En de groenten voor onze salades zijn altijd van lokale oorsprong geweest," aldus Frederik.

"Zoals we nu consumeren hebben we drie planeten nodig om iedereen op dezelfde manier te voeden."
Hobbit Lisa Develtere 2

Ecologisch denken

Wat Biogarantie ook belangrijk vindt, zijn de richtlijnen rond het gebruik van natuurlijke grondstoffen. Frederik: "We willen graag ons steentje bijdragen aan het voortbestaan van het milieu en de planeet door zo weinig mogelijk het milieu te belasten en de voedselafdruk te verkleinen. We proberen zo zuinig mogelijk om te springen met water en we hebben ook zonnepanelen geplaatst. Het zit in onze bedrijfsvoering ingebakken om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden."

En daar heeft De Hobbit inderdaad een heel duidelijke visie op: "Zoals we nu consumeren hebben we drie planeten nodig om iedereen op dezelfde manier te voeden. We willen met zijn allen goed trachten te leven binnen de grenzen van één planeet. Een vegetarische levenswijze zorgt ervoor dat de voedselbronnen op een juiste en eerlijke manier gebruikt worden. Zo kunnen ook de landen die nu gewassen puur voor dierenvoeder telen, landbouwvelden gebruiken voor hun eigen consumptie. We streven ernaar dat iedereen voldoende voedsel heeft. Zelf in zijn voedsel voorzien is een belangrijk bestanddeel van vrijheid," besluit Frederik.


Bron: deels gebaseerd op artikel uit BioActief 29, september 2015

Dit is een portret van een biobedrijf dat vleesvervangers produceert in het kader van de biocampagne Verrassend Veggie (febr. 2017)